Båtutvärdering i Santander, Hanna och Sara rapporterar!

Hanna Klinga och Sara Engström är nere i Santander och provseglar de alternativ som finns till damskiffsklass. De har dessutom lyckats tjuvlyssna lite på hur snackat går kring valet av mixadkatamaran. Härligt med insikt och mycket underhållande läsning. 

Uppdatering skiff Sara o Hanna

Efter att ha seglat några dagar på platt vatten i olika sorters vindar har vi nu haft chansen att i två dagar ligga utanför kanalen och racea med havsförhållanden. Mycket spännande med nya förhållanden samt med alla moment som tillkommer vid race (i dessa spännande båtar;-))! Både i förrgår och igår var det vindstilla på förmiddagen vilket medförde ett långt pass på ca 4 timmar på vattnet med två olika båtar. I förrgår hade vi lätt- till mellanvind och igår runt 15 knop och stora härliga vågor. De nya förhållandena och faktumet att vi raceade alla båtar tillsammans har gjort det tydligt vilka båtar som är snabba, långsamma och vilka som fungerar mindre bra i olika förhållanden.

Det som har upptäckts är att: många av skiffseglarna undviker gärna att segla Arupen, för den är en utmaning utöver det vanliga… Men det som också har upptäckts är att båten utgör en större risk för säkerheten då den idag i dessa förhållanden med mkt vind och vågor var helt omöjlig att få upp efter en kapsejsning. Besättningen(som förövrigt bestod av en erfaren 49er seglare) fick bli räddade och inbogserade. Med tanke på detta och att båten är i det minsta laget, visst otroligt kul och utmanande båt men inte helt duglig som allround båt, så är den inte att räkna med som ett alternativ till en olympisk båt längre.
De andra båtarna är med i leken, 29erXX finns det dock tvivel om då den inte helt anses vara en High Performance båt. Än så länge så pekar det i huvudsak mot 3 båtar, FX, Rebel och RS900.

Som en vidare kommentar om flerskrovsfolket så har man upptäckt saker där också… Och det är att det finns både positiva och negativa saker med att vara mixad besättning. Det negativa är: att den manliga delen av besättningen som oftast får spendera en hel del tid väntande på den kvinnliga delen vid moment som ombyte av kläder före och efter seglingspassen. Det positiva är: att om något går sönder på båten så kommer en hårtork alltid att vara tillgänglig.

Annars flyter det på med seglandet. Vi har det otroligt roligt och genom att prata med de olika båtbyggarna och segla de olika båtarna så utvecklas också vi som seglare. En gång flöt det dock inte på så bra, det var när vi först seglade väldigt fort på undanvinden i ganska stora vågor, och sen av någon dum anledning satte fören i en våg och gick fran full speed till noll speed och Sara som stod längst bak och därmed hade längst väg att flyga, flög fram till förstaget och hade ett brutalt mote med detta. Efter den smällen fick hon återhämta sig resten av dagen men är idag tillbaka i normalt skick! (Det sägs ha sett ganska kul ut efteråt, men att fastna under seglena är mindre kul och respekt ska man ha!)

Uppdatering Multihull

Idag har vi äntligen fått in lite fint Spanien väder, sol och värme! Dock hade vi ingen vind under förmiddagen, men då vi inte har vind utnyttjar vi tiden till att ha möten och diskutera båtarna, eller så har man tid till att kolla in hur snacket går hos flerskrovs folket... 

Hobie 16: kanon båt som är utspridd över hela världen, men tyvärr står den inte upp till kravet som en olympisk utmaning. 

Tornado: förmodligen den bästa båten, utmanande snabb och beprövad. Dock är båten tungseglad och man eftersträvar en båt där både man och kvinna ska kunna vara både rorsman och gast.  Så kanske är båten för tungseglad för en mixad besättning? 

Nacra 17: ny båt, ny teknik. Bra storlek för mixad besättning och erbjuder en utmaning både fysiskt och tekniskt. Alternativet låter än så länge som något favoriserat...

Nacra F16 och Viper: kul att segla, men för liten utmaning. 

Tiger: tungseglad, allmänt tung, obalanserad och slö. 

Spitfire: en allmänt rörig båt som sammanfattas med orden: kaos

Nacra 17 är en helt ny prototyp för detta event, och det behövs en del slutbearbetning för att nå ända fram men det verkar fortfarande vara ett av de bättre alternativen. 

Hanna och Sara          

Top