Fjärrkontroll någon?

Var går gränsen? Jo, gränsen för när en segelbåt, blir en superyacht, och där inte manuell styrka är realistisk längre, när man garanterat måste ha med sig en ingenjör, som kompletteras med en elektriker, istället för X antal gastar. Var går den gränsen? En båt som defintivit har passerat gränsen är Aglaia.

Superyachten Aglaia är en spektakulär 66 meter lång slup-riggade aluminium yacht designad av skeppsbyggnads Dubois design. Den stora rigg är kolfiber med EC6 rigg och ger en segelyta med deplacementkvot motsvarar en kappseglingsbåt.

Med mottot att utveckla en 60 + båt som seglar som en jolle, satte design-teamet upp särskilda mål som att man skall kunna hissa storseglet på mindre än två minuter och kunna göra ett slag inom 30 sekunder.

Varvet utvecklat ett innovativt lagringssystem på två trummor i förpiken för stagseglet och Cod 1:an. Dessutom har Vitters utformat en ny typ av rullsystem för stagseglet för att öka säkerheten för besättningen genom att helt undvika manuell hantering av stora segel och inställningar.

Aglaia har haft på sin Cod 1 ett konstverk av den norska konstdesigner Magne Furuholmen . Detta är världs största konstverk på duk, på 3600 kvadratmeter.

Så det blir några fjärrkontroller att hålla redan på, se efter själv.



Top