Wild Oats XI - inte riktigt 100 fot längre...

Folk nere i Sydneys hamn fick häromdagen se en något udda syn. Det var Bob Oatley’s kända supermaxi Wild Oats XI, fast i något kortare utförande... Supermaxin hade, som bilderna visar, inget förskepp...

Som vi tidigare berättat så har Bob Oatley inför årets Sydney-Hobart race beslutat sig för att göra en ganska rejäl modifikation av trotjänaren. Bilderna visar hur pass omfattande jobb man tänker göra. Supermaxin har varit otroligt framgångsrik, sedan dess sjösättning 2005 har man seglat hem Line Honours åtta gånger i Sydney-Hobart, rekord i tävlingens 70-åriga historia. Dessutom är Wild Oats den enda båt som två gånger tagit hem trippeln; Line Honours, handikappsegern totalt och samtidigt slagit banrekord.

Men nu känner Oatley sig pressad av nya amerikanska supermaxin Comanche, så därför blir det drastiska åtgärder för att se till att man kan hålla undan för amerikanarna i årets havskappseglingsklassiker. Comanche var med förra året och Wild Oats lyckades då ta hem segern bland supermaxis. Då var dock Comanche nyligen sjösatt och inte helt intrimmad, nu kommer amerikanarna tillbaka till Australien med ett uttalat mål att slå Wild Oats. Som en liten fingervisning om hotet från Comanche kan konstateras att det amerikanska teamet nyligen snittade 25 knop under ett dygn och satte nytt 24-timmars världsrekord för enskrovsbåtar, 618 distansminuter. Värt att notera är också att den sträckan bara är 9 distans kortare än banlängden på Sydney-Hobart!

De stora modifieringarna som skall göras är nu att en ny och längre försektion monteras för att uppnå större bärighet i förskeppet. Genom det hoppas man bli än snabbare på undanvind. För att båten skall hålla sig inom maxlängden för deltagande i Sydney-Hobart, 30 meter, kommer därför aktern kapas med två meter.

Om drygt tre månader får vi se vilken av dessa supermaxis som är snabbast, klart är att det blir en giganternas kamp!

Top