KAPPSEGLA MED GAFFELRIGGADE MARGA LÄRORIKT FÖR NY BESÄTTNING

Den nyrenoverade gaffelriggade tian Marga premiärseglade i Les Voiles d Antibes, som var årets första regatta i Panerai Classic Yacht Challenge.

Marga konstruerades av C O Liljegren var med och tävlade i OS i Stockholm redan 1912. Hon utsågs av tidningen Classic Boat till årets renovering 2015.

Regattan var en lärorik upplevelse för den italienska besättningen som inte seglat gaffelriggat förut. Båten slutade nio och sist i de tre första racen, men seglade upp sig till sjätte plats i sista racet.

Med i premiären är förutom skepparen Matteo Tacconi, både varvsägaren Emiliano som under tre år totalrenoverat Marga och segelmakaren Guido som bland annat gjorde alla segel till tre utmaningar av Prada Luna Rosso i Americas Cup.

Med ombord är också syskonen Alexandra och Igino Angelini som tillsammans med Tomas de Vargas Machuca har två gamla skonare som charterbåtar. Syskonen Angelini driver flera vingårdar i Toscana.

Syskonen Angelini och de sex gastarna är vana seglare, men att segla en gaffelriggad R10 är något nytt för alla ombord. Att ta höjd på kryssen är en utmaning och kräver mycket träning.

Vi kommer upp till märket ungefär mitt i fältet och sätter gennakern och slörar neråt, Marga sätter fart och alla tycker att det går bättre och bättre. Segelmakaren är inte helt nöjd i dessa lätta vindar behövs en tunn och större gennaker.

Detta är den andra regattan man medverkar i. Den första var förra arets Les Voiles de St Tropez som var en väldigt blåsig regatta. Seglingarna var inställda flera dagar och man kunde inte riktigt prova båten förrän nu i Antibes.

För nästan 10 år sedan hittade en italienare Marga ombyggd till husbåt i Danmark. Han lät transportera båten till Emiliano Parentis varv utanför Rom. Båten blev stående vid varvet i ett antal år utan att någon renovering påbörjades men slutligen köptes den av de nuvarande ägarna.

Man engagerade projektledaren Enrico Zaccagni som fick uppgiften att ta reda på vad som behövde göras och även försöka förstå hur båten såg ut i originalskick. Till slut hittades en ritning i Seglarbladet från 1911 och med den som grund påbörjades renoveringen.

Inte mycket av båten kunde räddas. Det är i huvudsak kölen, stålspanten och rorkulten som är kvar från den gamla båten allt annat fick göras nytt.

Marga hade från början ingen motor och då man ville ha allt sa mycket original som möjligt funderade man på om man kunde klara sig utan. I Italien och Frankrike får man dock inte segla in i hamnar och dessutom ar det ju mycket transportseglingar till olika regattor så det fick bli motor till slut.

TEXT OCH FOTO PER LANDIN

Top