ANDERS LEWANDER

Mars 04, 2012 @ 22:23:44   Foto SEARCHMAGAZINE och Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race och


 

All ledande kappsegling behöver nödvändigtvis inte vara på professionell nivå. Jag vill i denna krönika beskriva de engagerade seglarna som finns runt om i världen på klubbracenivå. Ett lyckligt faktum är att det i Sverige samlas upp till 30 båtar i SRS-handikappfälten på de större klubbracen. Det är unikt i världen med så många övernattningsbara flerskrovsbåtar och det är fler nya snabba båtar på väg in till Sverige.

 

Min senaste regatta, nu med en pigg liten SeaCart 26, var i februari på The Bay Regatta. Den seglas i Pang Nang bukten innanför Phuket i Thailand. Sista kvällen träffade jag en fascinerande lycklig vinnare i mix flerskrovsklassen. Han heter Andrew Stransky och färdigställde för två år sedan en hemmabyggd cruisingkatamaran på 50 fot. Byggd i cederträ med en vikt på 7 ton. Familjen stävade fram mellan de exotiska öarna i 20 knop och gled mellan de svaga vindstråken på levande kraft och tight relativ vind. Hela familjen var engagerad, från 12-åriga dottern till Andrews mor och far på +70 år.

 

 Mitt samtal med Andrew ledde naturligtvis till diskussion omkring mer eller mindre effektiva lösningar för segel när det gäller kombinationen offshorecruising och klubbracing. Andrew berättade med glädje om sina äventyr och hur racing bidrar till familjens utveckling och upplevelser ombord. Flerskrovssegling är ju enkelt och kräver inte så stor besättning. Ett av mina pågående seglingsprojekt har den kombinationen. Båten heter Dancing Bear och är en kolfiberkatamaran av typen Gunboat 48. Ett projekt som har uppmärksammats och förändrat tänket inom de mer extrema cruisingkatamaranerna. Dancing Bear har förhöjd mast och vi skall klubbkappsegla i Västindien och därefter maxprestandasegla till Grönland. Dancing Bear har en kombination av riktigt stora segel på smal skotvinkel som snabbt går att minska ner till en racing kutterfock med spikrakt förstag. Det gör att det blir bekvämt och effektivt ombord. Vi har tränat konceptet under tre omgångar med havssegling i nära noll grader och kuling. Önskan är att bli supersnabba över Atlanten och Labradorhavet.

 

I Asien arrangeras det regattor året runt med höjdpunkten på Kings Cup i december. En regatta som Thailändska kungen välsignat och besökt. Den samlar flerskrov från Hong Kong, Singapore och andra städer i regionen. Det är relativt billigt att flyga till Thailand. Sen är det bara att hoppa ombord på en båt som saknar besättning eller hyra en flerskrovsbåt. Enkelt och tillgängligt. Segling i asiatiska farvatten är sällan för entypsklass utan precis som i resten av världen mixad med en handikappregel.

 

I Australien och Nya Zeeland är det inte bara skiffar och Sydney Hobart som gäller. Ian Farrier från Christchurch är ett stort namn internationellt och lokalt. Ferriers båtar är lätta att stranda, precis som vi kan göra på Gotska Sandön. I Brisbane är klubbracing för flerskrov sedan länge etablerat och arrangerat av MYCQ, Multihull Yacht Club of Queensland. Jag vet att skiffgurun och min nära vän Julian Bethwait smyger in lite flerskrovsbilder på sin Facebook, så intresset ökar brett ’down under’.

 

Mat Bryant som är en av mina kollegor på North Sails har sin bas på Amerikanska västkusten, med San Diego som hemmahamn. Amerikas Cup och AC45 är nu mycket heta och uppmärksammade på San Francisco Bay, så här har intresset verkligen tagit fart. Det seglas inte bara i San Francisco utan även på sjöarna som Lake Michigan och i Florida. Regattorna som samlar mixade fält på över 10 båtar. Även här är Corsair och Farrier ledande designer, det seglas i huvudsak med en enklare typ av handikapp. Florida är även en populär plats för att arrangera Cruising Rallys över till t ex Bermuda.

 

I alla internationella regioner är uppfattningen att ’Beach Cats’ har lagt grunden till intresset omkring övernattningsbara flerskrovsbåtar. I Europa pågår det bredaste, starkaste och kreativa arbetet omkring flerskrovsdesign. De flesta av de klubbseglande flerskrovsbåtarna är trailerbara, vilket gör att det är lätt att resa runt i Europa där man både kan semestra och klubbkappsegla. Med sig på vägen har man ju husvagnen på släp.

 

För enskrovsseglare i Sverige är det flera okända klubbkappseglingar som många talar varmt om i flerskrovskretsar. Åland Runt under tre dagar är ett bra exempel. Ett nytt race 2012 är Stockholms Flerskrovs Raid, ett klubbrace som nu tar form med bland annat engagerade Jonas Sewerling. Det är en handikappsegling i skärgårdshavet som Jonas beskriver. – ”Dagtid seglar vi långa etapper och får tillfälle att sträcka ut på de stora fjärdarna och ute på havet om vädret tillåter. På nätterna ligger vi i hamn och minst två av kvällarna äter vi middag och har trevligt på någon av öarnas restauranger. Timmarna innan start avgörs nästkommande destination.” Detta race borgar för täta dueller och vackra upplevelser i skärgårdshavet. Tänk att med Seacart 26 kryssa med Code 0 i 12 knops vind, kämpa mot konkurrenter, njuta av strandliv med öppen brasa och somna på trampolinen i uppmonterat kupoltält. Det bästa man kan uppleva i livet…

 

 Jag hoppas och önskar att det blir mer och mer mix mellan enskrovs- och flerskrovssegling. Till exempel för att de fina flerskrovskappseglingarna kan inkludera banracing på klubbnivå. Det vore utmanande och fartfyllt för alla seglare.

 

 

-------------------/)/)/)-------------------------

 

 

Anders Lewander  HEAD LINE 

 

Flerskrovsentusiaster! – I denna nya krönika kommer jag reflektera kring flerskrov i Sverige, Skandinavien och resten av världen.

 

Vad definierar flerskrov? – Det vet säkert de flesta och en kär utriggare har många namn; floater, amma, sidoskrov, ponton, stödhjul, toffla et c. Vad vi alla upplever med flera skrov är mindre motstånd, längre hävarm och högre farter. Helt enkelt bästa attribut för glädjefylld segling.

 

Alla dessa egenskaper är viktiga i optimering av flerskrovsprestanda. Om vi sneglar på förberedelserna inför Americas Cup och uppstarten av AC 72 ligger största fokuset just nu på aero- och hydro-programmen, d v s att minimera motstånd både ovan och under skrovet. Magnus Augustsson på Artemis berättade under sitt Stockholmsbesök på Scandinavian Boat Show att det största R&D (research and development) programmet handlar om aerodynamiken över vinge-segel-däck-balkar-trampolin och hydrodymaniken över alla undervattensprofiler. Man har alltså inte lika omfattande fokus på själva skrovet utan lägger resurserna för att på alla möjliga sätt minska motståndet i ”foils” över och under vattenytan. Artemis testar redan nu skarpt de första AC72 “foilsen” i Valencia med sin gamla ORMA 60ft trimaran som man förlängt till 75ft. I januari står den första 38 meters vingen på plats ombord.

 

Paul Larsen och svenska Helena Darvelids team på Vestas Sailrocket ligger och bänder på plattvatten i Afrika, närmare bestämt i Namibia, Walvis Bay. De har andra förutsättningar för sina ”foils” med t ex obehagliga fenomen omkring profilen som gör sig till känna i farter omkring 60 knop. Ångbildning är då ett faktum i de turbulenta delarna av ”foilen” vilket leder till dramatisk instabilitet. Det är spännande att läsa och följa deras innovativa projekt nära nya rekordfarter.

 

Under långa och tuffa raider med katamaranen F18 är situationen alltjämt en kompromiss med allt annat än en perfekt profil. Berg och grynnor står till tjänst både som destruktiva aktörer och som slip- och rasp när det långsamt kortare centerbordet underhålls. Jag minns Archipelago Raid tillsammans med Calle Hennix när vi i varje slag och jipp fick byta centerbord från styrbord till babord. Centerborden var markerade med good-gubbe och bad-dödskalle och vi jobbade hårt för bästa prestanda ombord.

 

Så sent som i fredags den 2/12 hade jag den stora glädjen att fånga ett par timmars vinterträning med Jonas Davidsson Vitell och hans trimaran F27 precis innan första sena minusknäppen slog till. Jonas har själv byggt sina ”foils” enligt laminatplaner från Ian Farrier och instruktioner från den fenomenala hydroingenjören Kåre Ljung på Marström i Västervik. Profilen NACA 00 på rodret och Kåreprofil på centerbordet. Kåreprofilen är en mycket modern profil som inte är så känslig, den kan handslipas, har lågt motstånd och mer lyftkraft. Paradoxalt nog vibrerar alltid bättre profiler mer så Jonas hade naturligtvis redan dagen innan varit nere och putsat på ”foilsen” för att minska vibrationerna med snedkapning av akterkanten i två decimeter långa segment. Först åt höger och sedan åt vänster.

 

Plötsligt drabbades vi av ett ”toppluvelyft” när vi seglade på grund på östra delen av Baggensfjärden. Vi hade fokus uppåt i riggen under tester av en ny kryss Code 0. De mindre skadorna på ”foilsen” bromsade oss rejält.

 

Med icke stålande roder och lyft i kurvade ”foils” ser vi ökad prestanda och lugnare långskeppsstabilitet i höga farter. Det ger nya möjligheter till fantastiska upplevelser i både hantering och farter på våra olika moderna flerskrovsbåtar. På trimaraner kan kurvade ”foils” göras asymmetriska då det lättare kan dras upp på lovartssidan. På katamaraner är kurvade ”foils” som regel mer symmetriska för att inte bromsa. Målet med kurvade ”foils” är att ta ut 50% av ekipagets totalvikt i lyft.

 

Så fånga de lugna vinterögonblicken och trimma dina ”foils” med nya profiler, jämn kurvatur utmed hela framkanten, starka bakkanter som inte vibrerar och putsa ytorna till perfektionism! Vare sig du ska introduceras till uthållighetsrace med nya flerskrovsklassen i Watski2Star, nya cuper, serier eller event runt våra vackra och flerskrovsoptimerade kuster, fjärdar och sjöar. 

/ Torrsegla väl, Anders Lewander









KOMMENTERA

Pharmg383Posted August 14, 2012 at 22:43

Very nice site!
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Världens första foilande enskrov so...

Figaro Bénéteau 3 - Världens första foilande enskrov i serieproduktion. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på h&ou...

Mirabaud Yacht Racing Image avgjord...

Vinnaren av årets vinnare av Mirabaud Yacht Racing Image heter

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Det unika kli...

Titt som tätt överraskar ni läsare med att visa extra stort intresse fö...

NU HAR DE KASTAT LOSS "hörs på andr...

Seglarna ombord på Divina Remi önskar god jul och har nu kastat loss och attack...

Flygande seglare - Bangin the corne...

I helgen var det Moth tävlingen Bangin the corners Cup i Hamilton. På prispalle...

















































x