DONGFENG RACE TEAM

September 06, 2014 @ 19:40:29   Foto Xaume Olleros, Victor Fraile, Power Sport Images

TEAM DONGFENG RACE TEAM i Volvo Ocean Race 2014-15
TEAM DONGFENG RACE TEAM i Volvo Ocean Race 2014-15
1 AV 9

Martin Strömberg

- seglar Volvo Ocean Race med kinesiskt lag

 

Martin Strömberg kommer att segla Volvo Ocean Race 2014-15 med det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Efter segern med Groupama 2011-12 är han tillbaks i tävlingen med ett lag som står inför unika utmaningar. Höjdpunkten för Martin blir målgångsfesten på hemmaplan.

 

Det tredje laget vi presenterar i vår kartläggning av lag i Volvo Ocean Race är på många sätt ett unikt projekt och nu står det klart att det blir särskilt intressant för svenska fans att följa. Dongfeng Race Team presenterade sitt deltagande i oktober förra året och är det tredje kinesiska laget i tävlingens historia. Men det är också ett lag som kommer ha en starkare kinesisk identitet än någonsin tidigare.

 

Martin Strömberg är den första svenska seglaren som tagits ut till ett lag i den kommande upplagan av Volvo Ocean Race. 32 år gammal är han en mycket meriterad havskappseglare med två jordenruntkappseglingar bakom sig. Premiärtävlingen gjorde han 2008-09 med Ericsson 3. Han tillhör också den exklusiva gruppen av svenska seglare som vunnit tävlingen efter segern med det franska laget Groupama. 

– Jag tycker att tävlingen är fantastisk, att delta i den har alltid varit min dröm och jag har helt enkelt fastnat för den. Jag älskar tävlingsmomentet, det är fantastiskt att kappsegla runt jorden, men jag älskar också den galna delen av tävlingen och alla knäppa saker man gör, saker som de allra flesta bara drömmer om.

 

Svenska seglingsfantaster kan nu glädjas över att kunna följa en landsman runt jorden. Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, är också väldigt nöjd med att välkomna en svensk seglare till tävlingen.

– Martin är en person som jobbar hårt utan att ta så stor plats i rampljuset. Han hör utan tvekan till Sveriges bästa havskappseglare och representerar en ny generation i sporten, säger Knut Frostad som menar att Martins seglingskarriär är olik många andras. Han började med ett svensk projekt, gick vidare till ett franskt lag och kommer nu att segla ombord på en kinesisk båt. Att delta i så pass olika projekt och prestera på topp säger mycket om hans personlighet. Många seglare har svårt för att ge sig in i främmande projekt och att tävla med andra nationaliteter. Det är inte många som hade klarat av att göra vad Martin han gjort hittills i sin karriär.

 

I den åtta man starka besättningen kommer Martin ha ett stort ansvar som vaktkapten. Ett steg upp från rollen som trimmer på Groupama. Dongfeng Race Team står inför en stor utmaning där Martins personlighet och erfarenheter kommer att bli en betydelsefull resurs för den franska skepparen Carles Caudelier. Hans uppgift har sedan ett drygt halvår tillbaka varit att bygga ett lag av åtta seglare. Uppgiften gjordes ännu svårare eftersom den kinesiska sponsorn vill att ett flertal kinesiska seglare som aldrig tidigare deltagit i Volvo Ocean Race ska ingå i laget. Caudelier seglade med Martin på Groupama och handplockade honom personligen för det unika projektet.

– Charles ringde mig i början av året och frågade om jag var intresserad av att segla tävlingen igen. Uppenbarligen var jag det, säger Martin som under våren tränat med laget i Kina och varit en del av den träningsprocess som tagit ut kinesiska seglare till laget. Jag är verkligen optimistisk inför tävlingen, jag skulle aldrig hoppat på om jag inte tror att vi kan fixa det. Vi kommer behöva lära kineserna mycket under tävlingens gång men de killarna som nu är med är riktigt starka och tillför mycket till laget, säger Martin.

 

Dongfeng Race Team kommer förutom Martin och de kinesiska seglarna bestå av fransmän och nu återstår drygt tre månader av föreberedelser inför starten. Laget korsade i början av juni Atlanten från Newport till Lorient, Frankrike där den uttagna besättningen presenterades den 26 juni. Enligt Martin kommer han ta ett stort ansvar för att forma laget.

– På Groupama fanns det också en blandning av olika nationaliteter och det krävs mycket jobb för att det ska fungera. Men det är också vad som gör det hela intressant. Samtidigt som vi måste upptäcka varandras kulturer måste vi smälta samman som ett lag. Det är ett arbete under utveckling men det är vad tävlingen går ut på, att lära sig och att ständigt utvecklas.

 

Volvo Ocean Race 2014-15 startar i Alicante i oktober och avslutas i juni, i Martins hemstad Göteborg.

– När vi seglade in till Marstrand med Ericsson 3 slutade vi på en dålig placering och jag är sugen på att ta revansch. Jag måste bara vinna den sista sträckan, men det kommer hursomhelst bli fantastiskt att segla in till Göteborg, avslutar Martin Strömberg.

 

Text Fabian Bengtsson

 

 

Mark Turner

 

Mark Turner är VD för OC Sport, som är organisatören bakom Dongfeng Race Team. Han har de senaste åren varit en av de drivande personerna bakom den framgångsrika Extreme 40-serien. Här berättar han om arbetet med att utveckla kinesisk havskappsegling från grunden.

 

Kan du beskriva processen ni går igenom med att bygga laget? – Tack vare den nya regeln med entypsbåtar kan man komma igång ganska snabbt. Vi skrev på ett avtal med vår huvudsponsor Dongfeng den 30 oktober förra året och började träna på vattnet ett par veckor senare. Vi har lärt upp, tränat och tagit ut så många kinesiska seglare som vi kunnat och målet har alltid varit att ha upp till fyra seglare från Kina i besättningen. Vi har haft en trupp som består av 14 seglare som vi testat, parallellt med det arbetet har vi lärt oss så mycket vi kan om den nya båten.

 

Kommer ni att vara konkurrenskraftiga när startskottet går i oktober? – Absolut. Det har verkligen varit kul att se den höga nivån på de kinesiska seglarna. Det fanns från början i stort sett ingen erfarenhet från havskappsegling bland kinesiska seglare men det är en sport som växer i landet och i deras OS-trupp finns många vältränade, talangfulla och drivna seglare. Men vi kan inte använda oss av alla dem eftersom de siktar på Rio de Janeiro 2016. Vi har valt, dels bland dessa seglare, dels bland andra som redan försökt påbörja en professionell kappseglingskarriär på storbåtar. Vi har bara haft ett par månader på oss att förmedla våra erfarenheter från havskappsegling och givetvis finns det en gräns för hur långt man kan nå, men vårt lag kommer att vara med och slåss om pallplatserna och jag ser ingen anledning till varför vi inte skulle kunna vara det.  Vårt långsiktiga mål är att ha ett lag i nästa upplaga av tävlingen där majoriteten av besättningen är från Kina, och sedan ett lag med enbart kinesiska seglare i upplagan efter. 

 

Vilka är era kommersiella mål med laget? – I slutändan är vårt mål att tillgodose vad Dongfeng vill göra som ett kinesiskt bilmärke på väg mot en global publik. Men vi vill också visa att sponsorskap fungerar för i Kina är det sällsynt att företag sponsrar idrott, speciellt på den här nivån. Vi vill slå ett slag för att segling kan användas för att nå ut globalt. Samtidigt som vi vill bidra till att havskappseglingen utvecklas i Kina vill vi också att fler potentiella sponsorer får upp ögonen för sporten. Det finns många varumärken i landet som vill nå ut utanför Kinas gränser, och då är Volvo Ocean Race en bra internationell plattform.

 

Idag är havskappsegling som sport i stort sett helt anonym i Kina och förhoppningsvis kommer detta förändras genom vårt projekt. Laget har en stark kinesisk identitet och jag hoppas att vi kan väcka ett stort intresse för seglingsporten i landet. 

 

Vad kommer bli höjdpunkterna under tävlingen? – Det är svårt att svara på, jag är dessutom vidskeplig och vill vara försiktig. Att komma till startlinjen med tre eller fyra kinesiska seglare ombord skulle vara en stor seger för oss, och det är utan tvekan en utmaning. Att sedan komma till Sanya i slutet på den tredje etappen med ett bra resultat vore väldigt bra för laget. Men en världsomsegling på nio månader är ett långt äventyr, fullt med toppar och dalar, där man måste ta sig över varje hinder, det ena efter det andra, på vägen.

 

Text Fabian Bengtsson
































KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Världens första foilande enskrov so...

Figaro Bénéteau 3 - Världens första foilande enskrov i serieproduktion. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på h&ou...

Mirabaud Yacht Racing Image avgjord...

Vinnaren av årets vinnare av Mirabaud Yacht Racing Image heter

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Det unika kli...

Titt som tätt överraskar ni läsare med att visa extra stort intresse fö...

NU HAR DE KASTAT LOSS "hörs på andr...

Seglarna ombord på Divina Remi önskar god jul och har nu kastat loss och attack...

Flygande seglare - Bangin the corne...

I helgen var det Moth tävlingen Bangin the corners Cup i Hamilton. På prispalle...

















































x