SAFRAN

Juli 18, 2015 @ 07:45:01   Foto Jean Marie Liot

Photo Fiancos Van Malleghem / OPPI
Photo Fiancos Van Malleghem / OPPI
1 AV 8

Senaste IMOCA’n sjösatt
Safran

 

Den 5 mars sjösattes den första båten av den nya generationen IMOCA 60 under jubel, saft och ballonger. Skipper Morgan Lagraviere höll ett inspirerande tal och konstaterade att ingenting kommer bli sig likt för hans del de kommande åren. För oss på läktaren blir upptakten inför Vendee Globe 2016 otroligt intressant att följa.

 

Safran är den senaste IMOCA designen av den framgångsrika konstellationen VLPT-Guillame Verdier – som också har nya Banque Populaire 8 och St. Michel Vibrac under byggnation. Den förra Safranskippern, Marc Guillemot, har de senste två åren bidragit med sina 30 års erfarenheter på haven. Att Marc är väldigt stolt över resultatet är ingen underdrift. Nya skippern Morgan Lagraviere har gjort två Atlantöverfarter på gamla Safran (som var första och enda IMOCA 60 med välvda foils) för att få erfarenhet och ge input på designen, främst på sittbrunn och segelhanteringssystem. En induviduell anpassning av systemen underlättar manövrar och passar således skipperns seglingsstil. CDK-Boatyard i Lorient har levererat en båt som på papperet ser väldigt hal ut, speciellt sticker de coola välvda v-foilsen på sidorna ut. Det blir en intressant manöver när båten ska lägga till vid bryggan; det gäller att ha full koll på v-foilsen och spridarna som stabiliserarar masten annars…

 

De nya IMOCA reglerna stipulerar att man på alla nybyggen använder samma köl och master. Kölblad och bulb ska ha samma design och vikt (one design). Det finns två mastmodeller att välja mellan. Klassisk med spridare, ej roterande. Eller en roterande vingmast. Båda har lägsta viktspecifikationer och bestämmer var balanscenter ska vara (alltså one design).

 

Äldre båtar kan fortfarande vara konkurrenskraftiga då det finns ett par “farfarsregler”. Äldre IMOCA 60 får fortsätta att använda numera förbjudna interceptors, distansmaterial bestående av kevlar honeycomb (som är 20 % lättare än nu godkända nomex), master som överstiger 28 meter, master som är lättare än nuvarande regler. Kanske kan t ex. MACIF (förra vinnaren av VG) vara båten som gäller även under VG 2016?

 

Det som i huvuddrag skiljer Safran från äldre generationer är masten är placerad ännu längre bak (som på moderna trimaraner, MOD 70). Bredden ligger på närmare 6 meter, ca en tredjedel av längden. Sittbrunnen har blivit djupare för att skydda besättningen bättre. Stäven är fylligareungefär som på som trendsättaren och vinnaren av VOR ‘‘Groupama’’ för att annat ge mer lyft (torrare reaching, undanvindar) och mer ttvträtande moment. Skrovsidorna är högre än tidigare för att ge bättre rätande moment och torrare segling. Men det som trots allt sticker ut mest är de v-formade foilsen som i form påminner om konstären Dalis mustascher – en liten spaning alltså. V-foilsen erbjuder mer stabilitet (fart) och lyft (mindre våt yta = mer fart) men också tillräckligt med lateralt motstånd för att kunna kryssa effektivt.

 

Safran är designad för att vinna Vendee Globe 2016 (ensamkappsegling runt jorden non stop) men också för race som Transat Jacques Fabre (två ombord) och Route du Rum (ensamkappsegling). Man kan påstå att samtliga race är rena undanvindsrace med en teoretisk kryssprocent på 10%. Att offra bra kryssegenskaper för grymma reaching och undanvindsegenskaper är ett givet val.

 

Den stora frågan är hur mycket snabbare den nya generationen är gentemot de äldre? Det kluriga är att ingen vet och varken VLPT, Safran eller de andra teamen har kommunicerat möjliga fartvinster med v-foilsen. På klassiskt VOR maner planerar Safran att snabbast möjligt segla mot Kanarieöarna för att i lugn och ro (långt från konkurrenternas ögon) testa och finetrimma båten. Det kan nog dröja ända till Fastnet Race (augusti) innan vi får se nya och gamla IMOCA’s tävla mot varandra. Nya Banque Populaire 8 och St Michel Vibrac kommer givetvis om båtarna är redo. Om inget kommer ut innan är det först då några kloka slutsatser om fart kan dras. Det stora genrepet inför Vende Globe är höstens Transat Jacques Vabre (le Havre till Itajai, start 25 oktober). Hur det än utvecklar sig blir det otroligt intressant att hänga med racet mot den ultimata utmaningen, Vendee Globe 2016 med start den 26 november från Les Sables d’Olonne.

 

Text Calle Hennix

 

 

IMOCA 60 ‘‘SAFRAN’’ SPECIFIKATIONER:

 

LÄNGD: 18.28 m (60ft)

BREDD: 5.80 m

DJUPGÅENDE: 4.50 m

VIKT: Runt 6,5 ton

MAST: Roterande vingmast

MAINSAIL: 160 m²

GENNAKER: 280 m²

SOLENT: 150 m²

STAYSAIL: 100 m²

 

DESIGNER: The VPLP firm and Guillaume Verdier

BYGGARE: CDK naval boatyard / Lorient

HEMMA HAMN: La Trinité-sur-Mer (Morbihan / France)

SJÖSATT: 5 Mars 2015

 

SAFRAN

 
































KOMMENTERA

kavinPosted August 03, 2016 at 09:00

Your site has grown a one-stop find as much as possible tutorial authoring. Thanks for your time in the very good get the job done. As i tested the online sites one preferred and even On the net which will best-dissertation.pores and skin look though. Ones own get the job done is kind of exemplary. Binadroid 2
Reply
kavinPosted August 04, 2016 at 07:17

Very well, that bought everyone imagining the alternative physical exercises usually are perfect for these of people exactly who uncover themselves on your way or maybe include confined apparatus selections. Quantum Code Scam
Reply
jams jimmyPosted August 04, 2016 at 08:27

While i acquired on your web log however adding awareness just a bit touch submits. Nice technique for potential, We are book-marking during a period find versions conclude spgs way up. Mobile Binary Code Scam
Reply
kavinPosted August 04, 2016 at 08:42

Great weblog combined with the superb high quality things as well as I’m certain this is significantly useful. Cash Formula Scam
Reply
EleenaPosted August 08, 2016 at 10:50

I heard a lot about Safran which is the latest IMOCA design of the successful constellation VLPT-Guillame Verdier , but I don’t know the details about it. After reading your article I got a clear idea about it. Keep updating. party rentals los angeles
Reply
Wimpernverlängerung Berlin, Wimpernverdichtung, Sugaring, Permanent Make up Guinot Kosmetik MittePosted August 09, 2016 at 09:36

The internet is bogged down with bogus blogs with no real message but the post was fantastic and well worth the read.Thank you for sharing this with me. permanent make up
Reply
sandyjoPosted August 09, 2016 at 12:31

Very happy to know about the launch of the first boat of the new generation IMOCA 60 rejoicing juice and balloons. I am very interested in sailing. This site is very helpful for me to know more about sailing. Thanks for sharing professional Photoshop services
Reply
kavinPosted August 10, 2016 at 10:32

When i simply want to inform you about that simply just look into your web site in addition to When i realize its incredibly useful in addition to beneficial.. phen24 diet pills
Reply
kavinPosted August 13, 2016 at 15:17

Largely, I understand genital herpes virus treatments really are debating into your blog. That time period still, Now i'm damaged or lost. BinaBot
Reply
maxPosted October 14, 2016 at 18:13

I did so past experiences looking content pieces and / or review articles common in this case. They've been simply just superb there can be quite a few positive practical knowledge. rebelmouse
Reply
moet36Posted November 13, 2016 at 04:54

Qua mối chuyện vợ chồng thuốc cường dương hữu hiệu làm tình một số phái mạnh cần chỉ định Khi nhìn thấy mình còn do bị thuốc uống kéo dài thời gian quan hệ xuất tinh nhanh không được vượt mức hốt hoảng xem đấy phải là điều lộn xộn hoạ dongyhuynhtantrieu.com/thuoc-tang-cuong-sinh-ly-nam-cham-chac-va-ben-vung-nhat/ để có ́một vài thái mức độ đối phó không có nhiều khác biệt liệu pháp từ bản thân cũng như thuốc bổ thận là trong khoảng người bạn tình của bản thân bản thân một số thanh niên hãy
Reply
EllenPosted November 24, 2016 at 11:18

Safran is a really cool and modern Yacht which was released recently by the IMOCA. It has been heavily modified in terms of dimensions making it one of a kind among other yachts. The design has really helped the yacht to achieve more stability and speed by reducing the metacenter. editorial makeup artist
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Proffset ger sealing-tips (video)

Båtarna har plockats isär, slipats, målats om och nu är det äntligen dags för alla prylar och beslag att fästas på båtarna på nytt. The...

Att gå på Seglargymnasium

Dröm dig bort till en vardag med det du älskar, träffa kompisar, styrketr&a...

Scrolla inte Facebook på jobbet

Vissa jobb kräver fullt fokus och går inte slarva med..  Typ som en segelmakar...

5 misstag vi alla gjort (Laser edit...

Vissa misstag kan vi göra om och om igen utan att egentligen lära oss av det. Vi...

Från Borstahusen kappseglar i Indien

Louise Zetterström från Borstahusen är, tillsammans med jämnåri...

















































x