49er MOT LONDON 2012

Detta är tredje artikeln i en serie, som sträcker sig fram till OS i England nästa sommar, där vi passar på att bekanta oss med de olika os-klasserna och dess svenska representanter. Den här gången är det dags att ta sig an skiffbåten 49er som gjorde sitt intåg på os-arenan under seglingarna i Sydney 2000. Båten togs upp i os-programmet med ambitionen att förnya och modernisera flottan med en dubbeltrapetsbåt. Den lätta totalvikten i kombination med stor segelyta med en asymmetrisk spinnaker på ett bogspröt gör 49ern till den snabbaste båten i OS. Sedan OS i Sydney har intresset för klassen växt stadigt och designen utvecklats i samma takt. Inför OS 2012 har kolfiberriggen fått en ny längre mast och ett storsegel med square top.

Ur ett skandinaviskt perspektiv är 49er-klassen en framgångshistoria. Av de hittills tre utdelade guldmedaljerna tog Finland det första i Sydney 2000 och Danmark det senaste i Qingdao 2008 medan Norge fick med sig ett silver från VM i Cadiz 2003. För Sverige har det dock gått tyngre med få satsande besättningar. Detta håller dock på att ändras. Även om det för tillfället inte finns någon svensk besättning som är etablerad i den absoluta världstoppen börjar det trots allt se ljusare ut med tre besättningar som seglar i världscupen och tillsammans gör allt för att segla till sig en os-plats för Sverige. En titt på 29er-klassen avslöjar att även flera yngre besättningar är på gång.

Jonas von Geijer och Kalle Torlén fick möjligheten att representera Sverige i senaste OS i Kina. Denna så viktiga erfarenhet kommer idag två besättningar till godo. Jonas seglar sedan några år tillbaka tillsammans med Niclas Düring och Kalle med Charlie Ekberg som rorsman. Men sedan i vintras är det även en ung tredje besättning med Carl P Sylvan som rorsman och Otto Hamel som gast som utan tidigare erfarenhet av olympiska spel på allvar har börjat blanda sig in i kampen om en svensk os-plats. Efter en brant inlärningskurva har Kalle och Charlie placerat sig något bättre på de senaste regattorna som Hyères och Sail for Gold i Weymouth än sina svenska konkurrenter och är, om man går på resultat, för tillfället den starkaste svenska 49er besättningen.

– ”Det har helt klart gynnat 49er-segling i Sverige att vi nu är fler som satsar mot OS”, säger Charlie Ekberg när han tar sig en pratstund med oss under ett tränaruppdrag i Motala. – ”Problemet just nu är inte vilken svensk besättning som kommer att få segla OS utan om vi överhuvudtaget får med en båt till OS nästa sommar.” Charlie gick på Motala seglargymnasium där han tidigt fick testa på att segla 49er. När möjligheten dök upp att få segla med Kalle såg Charlie bara fördelar med detta. – ”Kalle hade seglat OS vilket i min värld var en extremt värdefull erfarenhet. Skulle jag bara lära mig att segla båten skulle vi bli bäst i världen tänkte jag. Det visade sig så klart vara svårare än så. Men allt gick självklart mycket fortare tack vare Kalles erfarenhet av 49er. Så redan under våren 2010 började vi segla riktigt bra vilket nog inte hade funkat om båda hade varit helt nya i klassen.” Även om OS är det stora målet för Charlie försöker han och Kalle koppla bort det krav som finns från seglarförbundet och SOK under själva seglingarna. – ”Vi försöker inte att tänka på vilka placeringar som krävs för att kvala utan sätter upp egna individuella mål före regattorna som t ex att starta i lite svårare positioner eller som i Hyères lägga fokus på att segla så stabilt som möjligt. Jag har dock svårt att inte snegla på resultatlistorna och kan därför inte förneka att man då även har nationsplatserna i tankarna. Kalle däremot är väldigt bra på att helt koppla bort placeringar och vem exakt vi har framför och bakom oss under ett race.”

Det finns ingen konflikt mellan de svenska besättningarna men det existerar inte heller något närmare samarbete i dagsläget. – ”Även om vi har haft några läger ihop har vi valt att ingå i en internationell träningsgrupp med en finsk, en tysk och en amerikansk besättning. Vi organiserar träningsläger ihop och försöker vara på samma tävlingar så att vi kan dela på coacher, följebåtar o s v. Delvis för att dra ner på kostnaderna men framför allt för att vi trivs väldigt bra ihop. Det är klart att vi skulle kunna ha ett svenskt samarbete men då finns det på sikt alltid risk att den interna nationella konkurrensen blir ett hinder. I vårt aktuella samarbete kan detta aldrig bli ett problem vilket gör att vi har en väldigt stor öppenhet i gruppen där alla delar med sig av sina erfarenheter. Detta är nog nyckeln till att vi trots begränsade ekonomiska resurser har kommit så långt på så kort tid. Oberoende av hur det blir med OS i England nästa sommar är Charlie tydlig med att vilja satsa även mot Rio 2016. – ”Jag och Kalle har en uttalad målsättning att satsa mot nästa OS i Rio om vi får de ekonomiska resurserna som behövs.”

Charlie Ekberg och Kalle Torlén blev i slutet av juni uttagna till att För-OS i Weymouth och vi hoppas på en framskjuten placering för att ytterligare spä på den positiva stämningen som råder i klassen och säkert inspirerar juniorerna i 29er-båtarna.

Text Johann Knigge

Top