XC 35

I FOKUS XC 35

X SPORTIG CRUISER

X-Yachts lanserade den senaste medlemmen i sin cruisingserie – Xc 35 – på båtmässan i Düsseldorf tidigare i år. Grundtanken med konceptet är att båten skall leverera utmärkt seglingsprestanda, god komfort och genomgående bra kvalitet med känsla av lyx. Samtidigt skall båten vara lätt att hantera och inte försätta sin ägare i situationer som är svåra att reda ut. Ekvationen är svårlöst om man inte är beredd att kompromissa och en av frågorna vi ställde oss inför testseglingen var om man har lyckats. Det är dock ingen hemlighet att varvets prisade Xcruising-serie [European yacht of the year 2009 och 2011] redan bevisat sig och det är ingen tvekan om att även 35-fotaren kommer dra blickarna till sig längs med landets bryggor.

Vill du se mer bilder av båten? Klicka på översta bilden för att öppna biblioteket!

I slutet av mars beger sig redaktionen till danska Årøsund som ligger en och en halv mil från varvet i Haderslev på Jylland. Vädergudarna bjuder på allt från 6 till 10m/s och växlande molnighet. Vi kan inte önska bättre förhållande, varken för testsegling eller fotografering.

35-fotaren är minst i X-Yachts cruisingserie som också inkluderar modeller på 38, 42, 45 och 50 fot. Utmärkande för konceptet är ett större deplacement och en djupare skrovsektion som skall ge mjukare och bekvämare segling när det går sjö. Man har också gett båtarna större bärighet för att inte förlora för mycket av prestandan när de lastas med diverse förnödenheter.

Båten är 10,36m lång och vattenlinjen sträcker 9,6m. Hon mäter 3,52m i bredd och sticker 1,9m. Deplacementet ligger på 6450kg varav cirka en tredjedel [2150kg] är ballast. Segelgarderoben är designad till att bestå av ett storsegel på 35,75kvm, en fock på 29,65kvm och en asymmetrisk spinnaker på 101,14kvm.

Är hon snygg?

Utan tvekan. Bland över 600 bilder hittade vi inte en enda vinkel från vilken hon inte tilltalade oss. Linjerna harmonierar på det där klassiskt danska, stilrena viset. När man köper en båt i den här klassen vill man naturligtvis trivas med henne i flera år framöver och då är utseendet en viktig parameter. Vi tror det är lätt att förälska sig redan vid bryggan, och att känslorna består. Xc 35 har något tidlöst över sig.

Konstruktion.

Flörten med den mer crusinginriktade seglaren innebär inte att man har tummat på kvalitén, båten verkar vara lika välbyggd som varvets performancebåtar. Skrov och däck är handpålagd sandwichlaminat som laminerats samman med stålramen. Masten är genomgående. Vanten går genom det förstärkta däcket innanför relingen vilket skapar utrymme och lättar passage mellan sittbrunn och fördäck. Båten är utrustad med L-köl och man kan välja mellan den något djupare kölen på 1,90 och en grundare variant om 1,60m. En mer grundgående båt kan vara praktisk om man suktar efter äventyr nära kobbar och skär eller gillar att utforska okända vatten. Man kan också ta sig till grundare hamnar vilket ökar utbudet av gästhamnar. Allt är dock en avvägning, det man vinner i ökade valmöjligheter får man betala i form av höjd och fart på kryssen. Vad som är viktigast beror på hur man tänkt använda sin båt.

Utrustning.

Deplacementet är cirka 30% större jämfört med en performancebåt i motsvarande storlek vilket gör det möjligt att installera en mer kraftfull motor och batterier samt fler och större förvaringsutrymmen [därav det djupare skrovet och den brantare V-formade stäven].

Standardutförandet ger en redan välutrustad båt med det finns en diger lista med extrautrustning för den som vill slå på stort. Man ser drag av performance även om layouten är anpassad för cruising. Det är ordning och reda, var sak har sin plats. Man håller sittbrunnen helt fri från rep och utrustning för att på så sätt ”reservera” utrymmet för njutning och sociala aktiviteter. Man har löst detta genom att flyttat fram storskotet framför vindrutan. Skotet löper under däck och kommer ut vid sidan av sittbrunnen vid storskotsvinschen.

Båten har ett roder och två rattar vilket varit uppe för diskussion. Vi tycker de fyller flera funktioner. Först och främst tycker vi att den raka passagen från ruffen till badbryggan är både tilltalande och praktisk. Vi upplever också att det är lättare och bekvämare att styra med två rattar. Till en början var vi inte så förtjusta i vindrutan [man kan välja sprayhood om man föredrar det] men det visar sig under dagen att den är rätt skön och fyller sin funktion.

Samtliga detaljer är tillverkade i rostfritt stål vilket är både snyggt och praktiskt. Sist men inte minst gillar vi flushhatch-luckorna på däck som ger en härligt lyxig känsla.

Interiör.

Båten är designad för en besättning på två par och standardlayouten erbjuder två kabiner, en i babords aktersida och en större ägarkabin i förpiken. Toalett och dusch hittar vi i styrbord aktersida. Salongen är ljus och rymlig. Det finns gott om förvaringsutrymmen. Köket är fullt utrustat och har gott om lådor och skåp.

Vi hittar inget som känns billigt eller ofärdigt. Inga glappande dörrar eller spår av hastarbeten. Det är lätt att komma åt överallt och det ser lika välordnat ut bakom kulisserna som framför. Ytor innanför luckor och durk är snyggt bestrukna med ett topplager färg, och kablage samt motorrum i oklanderlig ordning.

Komfort.

Det är alltid svårt att avgöra hur bekväm en båt är att leva och bo på med bara ett par timmars testsegling i rockärmen men vi ser inga indikationer på motsatsen. Båten är funktionell och det verkar finnas plats för alla tänkbara nödvändigheter för en lyckad semestersegling. Hon går tyst för både motor [väldigt lite vibrationer] och segel. Trots att det stundtals brallar på rätt bra därute går hon fint i sjön utan en massa knirr och knarr. Bagateller som glappiga detaljer och onödiga ljud kan verka småsint men i det längre perspektivet är det ofta dessa som gör skillnaden på bra och excellent.

Hur är hon att segla?

Förlåtande. Man klarar lätt båten på egen hand om övriga ombord hellre ägnar sig åt annat. Båten känns bekväm trots krabb sjö och ger inte ifrån sig några onödiga ljud, hon är faktiskt alldeles tyst även i ruffen trots att vi pressar henne rätt hårt. Det är bra grepp i rodret och hon är lätt att kontrollera. Trots att vi provocerar fram en broach med vatten ända upp till relingen fungerar rodret, första symtomen på förlorat grepp är när vattnet når ända upp till sidorutan. Samma sak gäller på undanvinden. Hon är utrustad med gennaker på peke med skoten löpande utanför seglet.

Är hon snabb?

I cruisingmått mätt ja. Man känner tydligt att Xc 35 har performance i generna. Med den djupa kölen fungerar båten alldeles utmärkt som Tjörn Runt-båt vid alla tillfällen utom kanske i den mest extrema lättvinden. Det kan nämnas i sammanhanget att storasystern Xc 50 gjorde bra ifrån sig på X-Yachts Gold Cup i Köpenhamn i somras.

Priset ligger något högre jämfört med en del andra crusingbåtar i samma storlek men det är upp till var och en att avgöra om det är värt de extra kronorna. Xc 35 är en mycket genomtänkt och välbyggd båt med goda seglingsegenskaper. Det ser ut som om det danska varvet ytterligare en gång har lyckats pricka rätt och leverera en båt som locka den lite kräsnare cruising- och långfärdsseglarna som söker en båt i det mindre segmentet.

Pris seglingsklar.

1 975 000 sek (välutrustad)

TEKNISK DATA

Design: Niels Jeppesen

Båtvarv: X-Yachts

Längd: 10.36 m

Bredd: 3.52 m

Djupgående: 1.9 m / 1.6 m

Kölvikt standard: 2150 kg

deplacement: 6450 kg

Storsegel: 35.75 m²

Genoa 106%: 29.65 m²

Genoa 136%: 37.75 m²

GENNAKER: 101.14 m²

Motor diesel: 22.5 kW

Bränsletank: 165 Ltr

Vattentank: 245 Ltr

Mer information hittar du på www.x-yachts.se.

Top