NÄSTA

November 20, 2011 @ 22:12:32   Foto SEARCHMAGAZINE

_MG_6493

1 AV 66

2010 satsade Teknova Sail Racing på en ny Beneteau First 40. Premiäråret blev succé med fina resultat och utmärkelser. Teknova spikade både Fearderseilatsen och Mumm Stelton Cup, slutade som klassegrare och tvåa totalt på Tjörn Runt, kom tvåa på Hollenderseilatsen samt seglade till sig fina resultat på både Helly Hansen Skagen Race och Gotland Runt. Dessutom fick Teknova utmärkelsen ”Årets havskappseglare” av Svenska Seglarförbundet och ”Årets kölbåtsseglare” av Västkustens Seglarförbund. Vi tog chansen och hälsade på under en träning i Almösund för att kolla försäsongsformen och höra med Bengt Falkenberg hur tankarna går inför utmaningarna 2011.

Det är snart 15 år sedan som Bengt Falkenberg slutade segla Soling och Express aktivt för att istället ägna mer tid åt ”Teknova Sail Racing”. Projektet inleddes med en säsong ute i Europa på en Beneteau Platu 25 samt seglingar på en X-332a. Till säsongen 00 var det äntligen dags för projektets första egna storbåt, en First 40.7. – Vi seglade två säsonger och jag fick göra mitt första Gotland Runt som skeppare. Vi låg topp fem på IMS på både Tjörn Runt och Fearderseilatsen och slutade sjua på EM 2001 på Marstrand, minns Bengt.

Båten såldes och man gick över till First 36.7 och från den till X35. – Den säsongen vann vi Skagerak Cup (Faerdern, Offshore Race och Tjörn Runt) och stora klassen i Tjörn Runt, berättar Bengt. I samband med det projektet hade vi en sponsor, Imprint, som gav oss möjligheten att byta upp oss till en 40.7 igen. Båten var egentligen lite för gammal men mätte väldigt bra i handikappreglerna så vi tyckte ändå att det var en lämplig båt för att komma tillbaka in i 40-fots-klassen igen. Vi fortsatte att segla under namnet Imprint och säsongen 07 blev väldigt lyckad och de fina resulaten gjorde att Teknova gick in som huvudsponsor för projektet. Vi skaffade oss en First 45a som vi seglade med 08 och 09 och när vi kände oss nöjda med den gick vi vidare till båten vi har idag, en First 40.

LÅNGA RELATIONER

Det är 11 man i teamet som besätter 10 platser på tävling och träning. – Vi har lyckats skapa mycket rutin under de här säsongerna och har väldigt få ombyten. De flesta har jag känt sedan början av 80-talet. Vi har ingen proffsbesättning på det viset att någon får betalt för att segla men vi är många som livnär oss på segling och båtbranschen. Det ser jag som en fördel då man har liknande tankar kring planering och målsättning.

OCH BÅTEN. – Hon är en värdig utveckling av First 40.7. En otroligt bra allroundbåt, välplanerad och fint byggd. När det är lättvind kappseglar vi mot de snabbaste lättvindsbåtarna och när det är hårdvind kappseglar vi mot de snabbaste hårdvindsbåtarna. Vi har chansen i alla lägen. Hon är fullt inredd med tre kabiner med toalett och dusch et c. Allt är standard på båten även om vi har jobbat otroligt mycket med detaljer.

Hur skall ni toppa fjolårets resultat? – Teknova har många framgångsrika säsonger bakom sig men uppmärksammades lite extra i fjol. För att komma vidare och höja oss ett snäpp har vi lagt in mer träning än tidigare. Vi har gått tillbaka och tränat på saker som vi inte varit helt nöjda med. Vi tror att det kommer ge utdelning i framtiden. Det kanske inte har visat sig ännu men vi känner oss starkare och säkrare. Vi har dessutom lagt mycket tid på utveckling och förbättring av båten och förbättring av mätbrev.

Hur ser årets tävlingskalender ut? – Vi har gjort två seglingar i år, Helly Hansen Skagen Race och Fearderseilatsen, där vi slutade fyra i klassen på båda. Vi tycker att vi har seglat så bra vi har kunnat men har inte riktigt fått den där bingon som man behöver. Till slut är det mycket upp till vädergudarna och vädret har hitintills premierat de riktigt stora båtarna eller de riktigt små båtarna. Bland 40-fotarna har vi legat först i år.

Närmast seglar Teknova ÅF Offshore Race och i augusti Tjörn Runt samt Hollenderseilasen. – Vi vill kappsegla med många båtar, det skall vara folkfest och allt vad det innebär. På Fearderseilatsen är det mellan 800 och 1000 båtar. Vi gör ingen segling i år med mindre än 250 startande båtar. Vi har pratat om att segla mer lokala tävlingar men tiden har inte riktigt räckt till. Förra året gick båten 3500 distansminuter med tävling, träning och transport inräknat, och det tar tid.

Årets målsättning? – Vi har alltid målsättningen att komma högt och prestera så bra som möjligt. Det vi jagar och inte har lyckats med ännu är att vinna Gotland Runt, både klass och totalt, så Gotland Runt är vårt stora mål just nu.

Vad är största utmaningen med att kappsegla den här typen av båt? – Jag brukar säga att det är svårare att komma till start än att genomföra själva seglingen. När man väl är på plats och har fått med sig den sättningen som man vill ha är det mesta av jobbet avklarat. Det svåraste är att finansiera projektet (Teknova är ett fullsponsrat projekt), skapa sponsorkontrakt, sätta ihop en budget, hitta samarbetspartners, skapa en besättning med kontinuitet som man kan köra med segling efter segling, skapa förståelse hos alla besättningsmedlemmars familjer hemma et c. Segling lärde vi oss när vi seglade Express och Soling, det svåraste är att få alla de andra parametrarna att dra i rätt riktning. Visst kan det vara svårt att segla ibland också, men har man kommit till start och har rutinerade seglare ombord, då är man med i racet.

Två flugor i en smäll

Många i besättningen jobbar i båtbranschen. Bengt Falkenberg driver Albatross Segel och det finns beneteaurepresentanter, representanter från Seldén Mast och Riggarna i Göteborg ombord. Det faller sig därför naturligt att båten används till utveckling av produkter. – Vi är otroligt aktiva ombord när det gäller produktutveckling och både Albatross Segel och Seldén Mast samt Nexus och Roblon utvecklar sina produkter ombord på Teknova. Vi testar nya idéer och utrustning som är i utvecklingsfasen för att så småningom komma ut som färdiga produkter två, kanske tre år senare. Båten är byggd i Frankrike av Beneteau men riggen är utvecklad i Sverige och konstruerad av Seldén i England. Seglen är tillverkade i USA men designade i Sverige på Albatross Segel. Båten ger väldigt mycket kunskap till svenska marinföretag. Vi känner idag att vi har bevisat att vi är fullt ut med i konkurrensen med de internationella företagen både på rigg och segel och det är riktigt kul, avslutar Bengt.

Teknova Sail Racing tävlar för Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS och projektet drivs av Bengt Falkenberg och Even Larsen. Huvudpartners är Teknova och Tvåtumfyra Byggnads AB. Övriga partners är Seldén Mast, Nexus, Robship Albatross Segel och Normar Yachts.

Förutom Bengt Falkenberg ingår Even Larsen, Hampus Wennerlund, Mats-Uno Fredriksson, Frijofs Ahlstedt, Bengt-Göran Johansson, Fredrik Wenehult, Gunnar Gustavsson, Anders Averdal, Magnus Bjureblad och Joakim Hermansson i besättningen på Teknova.

Text och bild: SEARCHMAGAZINE

KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Att gå på Seglargymnasium

Dröm dig bort till en vardag med det du älskar, träffa kompisar, styrketräning, mat  och segling. Det är den vardag och verklighet seglarna på ett seglarg...

Scrolla inte Facebook på jobbet

Vissa jobb kräver fullt fokus och går inte slarva med..  Typ som en segelmakar...

5 misstag vi alla gjort (Laser edit...

Vissa misstag kan vi göra om och om igen utan att egentligen lära oss av det. Vi...

Från Borstahusen kappseglar i Indien

Louise Zetterström från Borstahusen är, tillsammans med jämnåri...

NU SEGLAR ELVA NITTIOFEMMOR I NORDI...

Fotografiet ovan föreställer Marga (Foto Olle Appelberg). Vill du se fler bilder...