Damskiffutvärdering i Santander, rapport från Hanna Klinga och Sara Engström!

Hanna Klinga och Sara Engström är de svenska representanter nere i Santander för att testa de olika alternativen för OS 2016. Hanna och Sara är de två svenska tjejer som har hållt på och seglat skiff(29er, 29erXX) längst och mest. Målet är inställt på Rio OS. De har skrivit en rapport till Svenska seglarförbundet och Searchmagazines läsare. De har hunnit testa alla båtar och det verkar inte vara helt lätt att säga vilken som är bäst. De säger bland annat att det är viktigt att man väljer en båt som är tillräckligt utmanande i längden. Vi tackar för insynen i processen och hoppas på mer! Oavsett vilken båt det blir så är det uppenbart att damskiffen kommer att bli en av de mest spektakulära på OS-programmet!

Hur går testerna till?

Vi är nere i Santander, som ligger på Atlantkusten i norra Spanien, för att testa de alternativ som finns för damskiff till OS 2016. När vindförhållandena är bra kör vi två pass á två timmar om dagen, ca en timme per båt vilket innebär två båtar på förmiddagen och två på eftermiddagen. I och med det kommer vi förhoppningsvis att få segla alla sex båtar i många olika förhållanden under de nio dagar vi är här. Det finns goda möjligheter till olika seglingsförhållanden då vi kan befinna oss inne i kanalen där det är platt vatten och vridigt, samt utanför där det är havsförhållanden och större vågor.

Efter varje pass så fyller vi i ett standardformulär om varje båt som vi har seglat där vi svarar på frågor om allmänna intryck och specifika detaljer om hur båten seglar på de olika bogarna samt positiva/negativa egenskaper. Utöver frågeformuläret har vi också möten, alla skiffseglare tillsammans med några av ISAF:s evaluerings medlemmar för damskiffen, där vi tillsammans diskuterar de olika båtarna. På det sättet får de fram lite tydligare vad varje enskild förväntar sig av en Olympisk damskiff och hur båtarna uppfyller kraven.

Har ni hunnit prova alla båtar och vilka förhållanden?

Vi har nu hunnit prova alla båtarna.  Än så länge bara inne i kanalen på platt vatten, där vi seglat omkring på en bana på egen hand och med båtbyggarnas hjälp försökt luska ut hur varje båt ska seglas på bästa sätt. Upplevelserna av detta kan sammanfattas med orden blåa ben, adrenalin samt närkontakt med vattnet. Vi har haft både lättvind, mellan och hårdvind.

En sammanfattning av det bästa: Sara hoppade nästan ur skinnet av glädje när vi seglade FX:en i mellan- starkare vind, kunde hantera den förhållandevis bra och seglade ifrån den andra FX:en som vi raceade lite mot. Hanna fick en fartupplevelse hon sent kommer glömma när hon fick segla en kryss och undanvind i den galna Arupen tillsammans med dess designer i hårdvind. Vi kan också båda instämma i hur kul det är att träffa alla de andra seglarna som är här och utvärderar båtarna och att få utbyta erfarenheter och diskutera båtarna med dem.

Vad tycker ni om de olika båtarna, finns det någon favorit?

Vi är väldigt imponerade över hur långt utvecklingen har gått och hur häftiga båtarna är. Nu kvarstår att bekanta sig mer med båtarna, men också så småningom bestämma sig för hur vill vi att den Olympiska båten ska se ut och ha för egenskaper. Vi har alla enats om hur viktigt det är att vi väljer en båt som det finns potential att utvecklas i, en båt som det finns tillräckligt med utmaning i för att vi inte ska ”växa ur den” om ett par år. De olika alternativen är väldigt olika men väldigt bra på olika sätt.

29er XX: Vinglig, snabb, rolig och utmanande. Vi tycker dock att den är för liten och den blir fort underriggad i lättvind men svårhanterlig pågrund av att den är så vinglig i hårdvind. Vi tror att man kommer att växa ur den för fort och att den är mer lämpad som ungdomsbåt. Skrovet känns också lite litet och det kan lätt kännas trångt.

Auran: Den är lätt, snabb och teknisk. Att den har hål mellan skrovet och vingen gör att man får tänka en extra gång så man inte kliver ner i hålet istället för ut på ”vingen”. Den är lite annorlunda än de andra båtarna då man måste stå förhållandevis långt fram på både kryss och undanvind. Konceptet känns som något mittemellan de mest olika båtarna, FX och Arup.

Rebel: Förmodligen den mest komplexa båten som erbjuder den största utmaningen. Den har mycket segel men är fortfarande stabil då den har breda vingar. Den är ruskigt snabb och lätt, den har stora trimmöjligheter och kräver därför större eftertanke i trim än de andra båtarna.  

Arup: Liten båt. Väger minst av alla (61 kg färdig att segla) och är gjord helt i kolfiber. Det är den mest tekniska båten av alla då den är så liten och lätt och blir väldigt vinglig och svårförlåten mot minsta misstag i manövrarna. Det är en riktig utmaning och vad som eftersträvas är en atletisk besättning där smidighet och snabbhet kanske går före tyngd och råstyrka.      

FX: Välbalanserad och välarbetad båt. Den har samma skrov som 49ern och är också väldigt lik att segla. Som 49ern kommer den att kräva en fysiskt stark besättning som också kommer behöva väga lite mer kanske om man jämför med de andra båtarna. Skrovet är stort och det finns mycket plats att röra sig på vilket gör att styrka kommer vara viktigare än ren smidighet.

RS900: En båt som ser ut som en mini 49er. Alla tycker mycket om skrovet och dess utseende men riggen behöver kanske lite mer arbete för att båten ska vara välbalanserad och känslan är lite som XX:en: den känns lite underriggad i lättare vind men svår att trimma ner ordentligt i hårdare vind.

Vilka kriterier kommer att avgöra?

Vi vill ha en båt som är tillräckligt utmanande för att det ska gå att växa och utvecklas i men den får inte kräva en för stor besättning då vi vill att den optimala vikten ska närma sig 120 kg. En annan viktig faktor är priset, det får inte vara en båt som är för dyr om den ska kunna nå ut till hela världen.

Top