NÄSTA

Varför går båtarna sönder i VOR?

April 16, 2012 @ 12:24:48   Foto PAUL TODD/Volvo Ocean Race 

VOR120404_Riou101

1 AV 1

Många funderar och debatterar, hur kommer det sig att båtarna går sönder så mycket i den här upplagan av Volvo Ocean Race. Den senaste etappen var den absolut värsta där endast en båt i hela fältet klararade sig i mål utan att stanna och reparera eller bryta racet.


 

Om man frågar skepparna på de respektive båtarna så verkar det som de är ganska eniga. Båtarna är extremt snabba, vilket de måste vara för att kunna prestera både på inportracen och på de långa offshore sträckorna. När det blir hårt väder är båtarna så snabba att de måste bromsas, annars går de sönder förr eller senare.

 

 

Chris Nicholsson på Camper with emirates team New Zealand sammanfattar det problematiken, med ha spektakulär och snabb segling samtidigt som ingenting får gå sönder på båtarna.

 

“I imagine there are quite different opinions out there but everyone sailing on these boats know exactly what they are capable of. We could be racing around in steel hulled boats, doing a maximum of 12 knots, never breaking anything and effectively turning everyone away from watching the race.

 

“I like the combination that we have. It’s very challenging and that’s one of the reasons it draws the best sailors in the world. These are pretty cool boats but they are difficult -- and that is how it should be at this level of the sport.”

 

Kanske kan en lösning på problemet vara att köra olika båtar på offshore etapperna och på inportracen. Då kan man bygga en snabb och spektakulär båt för publiken i hamnarna och sen en någon mer slitstark båt för att segla på de stora haven, seglarna är de samma. Vad tror ni?

 




KOMMENTERA

ÅsaPosted April 16, 2012 at 12:39

Det blir nog alldeles för dyrt att ha två stycken båtar. Jag röstar för billigare/enklare båtar vilket gör att fler team kan vara med på racet!
Reply
Victor VästernäsPosted April 16, 2012 at 12:54

Jag håller med om att det inte hade varit fel om det blev billigare, då kanske till och med Sverige kan ställa upp med en båt igen. Undrar hur många båtar som är max, för att hålla intresset uppe. Jag tänker att efter ett tag blir det för många olika båtar att hålla reda på och åskådare och media(framför allt media måste ju ha det lätt) blir förvirrade...10-20 kanske är taket?
Reply
Bengt WallerPosted April 16, 2012 at 14:37

Att se bansegling (inportrace) med kölbåtar är i sig inte särskilt upphetsande (jfr AC45 det är häftigt) så ingen kommer att märka om båtarna seglar en eller två knop långsammare. Däremot är det viktigt att båtarna görs så hållbara att de klarar påfrestningarna när det är som tuffast på haven. Att följa seglingen är helt ointressant när de flesta båtarna går sönder och måste söka nödhamn för reparation eller fraktas på lastfartyg mellan etappmålen. Skärpning om den här typen av segling skall ha en framtid. Sponsorerna är väl intresserade av att så många som möjligt följer racet. Eller!
Reply
JacobPosted April 16, 2012 at 14:53

Jag tror inte att problemet har undgått någon och det kommer att vara noggranna riktlinjer och bättre hållbarhet i kommande byggen.
Reply

KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Opti-surf i stora vågor (video)

Det är få saker som drar till sig så mycket uppmärksamhet som en riktigt bra Opti-klipp. Är det nostaligi? Goda minnen? Ungarnas lekfullhet? Eller bara ren ram passion...

GUSTAF DALÉNS BIOGRAFI LYSER UPP VI...

Gustaf Dalén uppfann bland mycket annat den automatiska AGA-fyren. Den första ...

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och p&ar...

TVÅ ÅR (VIDEO)

Nästa års cup - där sex superseriösa satsningar ställs mot varan...

Hans och Bobby. Foto privat

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och p&ar...

















































x