NÄSTA

Dörren till OS är inte stängd för 49er!

Maj 26, 2012 @ 23:00:10   Foto 49er Worlds

292668_10151064586804972_225362449971_13315850_2053027785_n

1 AV 1

Det är inte uteslutet att det blir en svensk båt i 49:er till OS. SOK har efter att stängt dörren helt för svenskarna för knappt två veckor sedan, har nu gjort en helomvändning och öppnat för upp för 49er. 


 

För de svenska besättningarna har det varit en känslomässig bergochdalbana, efter att först snöpligt fått besked att ingen får åka, till att nu ha chansen att imponera på Sail for Gold i Weymouth och vinna en OS-biljett.

 

Jonas von Geijer och Niklas During hade mentalt lagt ner OS-satsningen, idag packade de släpet för att åka till England och Weymouth och ta vara på sista chansen. Charile Eklund och Kalle Torlen som har varit den andra båten som varit aktuell för OS, lär också åka till England.

 

Anledningen till varför SOK gjort denna helomvändning är oklart, men helt säkert har det förekommit en del diskutioner fram och tillbaka. Det finns ännu inget officiellt på varken Svenska Seglarförbundets hemsida eller på Svenska Olympiska Kommittés.  




KOMMENTERA

InsiderPosted May 27, 2012 at 10:33

Det är ju ganska uppenbart vem som lobbat för att dess adepter skall få en OS-plats. Det skedde förra gången också! En person med goda kontakter i SOK lyckades den gången med! Skillnaden nu var att det fanns tre besättningar som är lika bra/dåliga. Taktiken var att övertala en besättning att ligga lågt och "överaskande" åka till världscupen, de andra två besättningarna hade redan lagt ned. Då fanns argumentet att satsa på den besättning som visade på "sportsmannaanda" och stod distansen ut, och som dessutom var ett kort för framtiden. Planen avslöjades dock och nu åker alla tre besättningar, och vi får hoppas att bästa besättning åker! Men vi har varit med förr, tävlat resultat väger lätt mut subjektivitet!
Reply
FörundradPosted May 27, 2012 at 12:32

Menar du att det pågår tjuv och rackarspel inom SOK och SSF, det kan inte vara möjligt på den nivån? Vi pratar ju om heltids satsande elitidrottsmän och landslags-tränare. Här måste det väll ändå vara full transparens? Hoppas verkligen att dom skickar den besättning som uppvisar bäst resultat.
Reply
Insider2Posted May 27, 2012 at 12:57

Väldigt kul att de fortfarande har chansen! Bakgrunden till tidigare beslut att inte skicka någon var att FB kapten och FB chefen inte ville ha med någon 49er till OS och ville inte ta diskussionen med SOK. (SOK går som SSF rekomenderar). Nu gick vissa intressenter förbi SSF och direkt till SSF och ställde frågan "Vad händer om 49er presterar bra i Weymouth, kommer ni våga in det då?". De svarar - själklart, men FB kapten har meddelat att Seglarförbundet ej är intresserade av att sända någon. Transparens = Noll. VIlken seglins media vågar granska? Search? (eller är ni också i en beroende ställning?
Reply
insider2Posted May 27, 2012 at 13:09

Rättelse: "Nu gick vissa intressenter förbi SSF och direkt till SOK och ställde frågan "Vad händer om 49er presterar bra i Weymouth, kommer ni väga in det då?". De svarar - själklart, men FB kapten har meddelat att Seglarförbundet ej är intresserade av att sända någon." Inte den enda uttagning/beslut kring uttagning där ett extremt fulspel från FB kapten/chefen skett... Diskussioner fördes även kring huruvida de skulle skicka Daniel Birgmark eller ej. Nu tog SOK beslutet att skicka honom, vilket var bra! Laser uttagningen skedde inte heller den på rättvisa premisser för alla parter. Men det var väl bestämt redan 2008...
Reply
FörundradPosted May 27, 2012 at 19:24

Det verkar ju inte klokt, varför skulle man inte vilja skicka deltagare i två av dom mest prestige fulla klasserna? Daniel har ju dessutom presterat bäst av de Svenska seglarna i alla klasser, möjligen Fredrik undantagen! Om detta stämmer vilket jag hoppas det inte gör så är det ju något som är allvarligt fel inom Svensk elitsegling och SSF. Hoppas verkligen att någon av 49:er seglarna placerar sig topp 8 nation i Weymouth då borde ju saken vara klar?
Reply
ÅskådarePosted May 27, 2012 at 19:46

Vi har ju inget uttagningssystem där man enkelt kan utse en "vinnare" av våra OS-uttagningar, det är helt upp till förbundet att utse Sveriges representant....Hur skall de aktiva och en hel klass, våga satsa på 2016 om man från förbundets sida bara kan fnysa åt de framsteg de aktiva trots allt visat upp? Om alla 3 besättningarna är lika dåliga så får dom väl lotta ut en plats eller välja den som har störst utvecklingspotential, självklart skall Sverige vara representerat.
Reply
OförståendePosted May 28, 2012 at 06:06

Alla specialidrottsförbund försöker väl skicka så många aktiva de får till OS, varför skulle då förbundet inte föreslå en 49:er besättning som dessutom blir ny klass för damer till 2016? Tycker att det med tanke på senaste dagarnas svängning, ser ut som ngt fejkat beslut för att lura bort utmanarna och sen ändå kunna skicka förbundets favorit! Har inte landslagsbesättningarna med allt stöd och coaching presterat enl. önskade mål så finns det 1 utmanarbesättning att skicka. CarlP Sylvan och Otto Hamel har på mindre än halva tiden tagit sig till samma nivå helt på egen hand,kanske dags att erkänna dom som the "rockies" och ge dom chansen likaväl som någon annan?
Reply
KlarsyntPosted May 28, 2012 at 19:04

Det kommer aldrig hända att SSF skickar Carl och Otto oavsett om dom blir topp 8 nation. För vem skulle då kunna ta åt sig äran?
Reply
Spekulationer och konspirationsteorierPosted May 28, 2012 at 13:35

@Oförstående, det finns ju ingen fakta presenterad vare sig i Search artikel eller i kommentererna - tycker att bloggen drar ned ryktet på en fin tidning. Så jag kan förstå om du inte förstår. SOK har vissa krav för att sända teamen oavsett om man kvalat in. Vem minns inte den bittra kampanjen av gymnastiskens Veronica Wagner inför Beijing, och diverse andra debatter i dagstidningarna i dessa dagar. Inte unikt för segling alltså. Kraven är att vara bland de 8 främsta och 49er blev väl 30-40 och ca. 20 nation på VM häromveckan. Man kan tycka vad man vill om kraven, men någon nyhet är det väl knappast, inte heller för 49er seglarna?
Reply
OförståendePosted May 28, 2012 at 20:34

Har SOK högre krav på 49:er än på andra klasser? 470 dam och framförallt matchracinglaget har inte heller presterat som man skulle önska men får ändå chansen. Vill Sverige ha en konkurensduglig representant i Skiff herr och dam 2016 så måste vi ha en besättning med redan nu. Och hur var det med de Coubertins idè,"Det viktigaste i livet är inte att segra, utan att kämpa väl" det har verkligen 49:er besättningarna gjort.
Reply
MR supporterPosted May 29, 2012 at 08:14

MR teamet kom 6:a på VM i december, Carl och Otto blev 33. På VM nu i maj blev dessa duktiga 49er seglare 45:a. Ditt resonemang haltar kanske lite beroende på ett rosa skimrande ljus du ser 49er seglarna i?
Reply
JontePosted May 30, 2012 at 14:01

MR-teamet var en match från att bli utslagna i Perth, hade faktiskt bara en match bättre än den andra svenska besättningen. Med mycket flyt överträffade de sig själv och kom till final, vilket de varken tidigare eller förr lyckats med!De har haft mer än 100% stöd från SSF och SOK utan att prestera någonting, hur gick det till? Det är skillnad mot Carl och Otto som inte fått något officiellt stöd alls!
Reply
Seglar supporterPosted June 03, 2012 at 13:29

Jag tycker att SSF och SOK ska försöka skicka så många som möjligt. Marginalerna är små och OS en helt annan grej än världscupen så resultatet kan bli en bragd. Skicka bästa 49er team till OS med ambitionen att satsa vidare mot 2016 om inte annat.
Reply
Insider2Posted May 29, 2012 at 16:21

Nu är det väl faktiskt så att det är en av besättning (Jonas och Niklas) som har uppfyllt SOKs kriterier för uttagning. "topp 8 nation (mästerskap), alternativ topp 8 nation upprepade gånger på Världscup." 6a världscupen i Miami 2012 7a världscupen i Kiel 2012 14e (12 nation), EM 2011 De är dessutom rankade som nr 13 i världen. Vilka övriga OS uttagna kan mäta sig med de resultaten förutom Lööf och Birgmark? Senaste diskussionen om tveksamma icke-uttagningar i media var om en pingis tjej, där nu ett uppror mot SOK skapats. (Hon var rankad som 37 i världen, och inte varit i närheten av de resultat de svenska 49er seglarna presterat...) Varför är de svenska seglarna så tysta? Gör er hörda i media, ta fajten med SOK. Helt säkert att de går att påverka.
Reply
Insider 3Posted May 29, 2012 at 18:45

Allansson fick silver på världscupen i Holland i söndags. Varför får inte han åka, endast Lööf har varit bättre, han måste få platsen i Finnjolle, gör rätt! Gör om SOK!
Reply
JontePosted May 30, 2012 at 14:05

Men snälla du! Hur många var där, och på vilken nivå? Man måste väl ändå värdera regattan? Samma snack om 470-tjejerna i "för-VM" 2010, 13 lokala deltagare och tjejerna gjorde sitt bästa resultat som inte upprepats sedan dess!
Reply
Insider 3Posted May 30, 2012 at 15:16

Jaså Jonte, om någon annan gör bra resultat så är det bara flyt och dålig konkurrens och när det går dåligt för dig så finns det mycket otur och "om inte" förklaringar förstås. Om du någon gång vinner en segling hemma i viken så förväntar jag mig att höra att hela världseliten deltog. Du förvränger fakta så att de passar dig och snackar skit om andra för att förstärka dina argument. Riktigt fult, dessutom drar du med dig dom du stöttar i skiten också.
Reply
NamnPosted May 29, 2012 at 21:06

Det är inte första gången uttagningarna till OS väcker debatt, olust och missförstånd! Är det inte hög tid att SSF och sportchefen ser över uttagningssystemet så att svenska seglare kan samarbeta i ett team mot den gemensamma målsättningen att ta en OS-medalj? Teamet skall ha en ledare och vara dynamiskt där nya aktiva tas emot med öppen famn utan att bli sedda som ett hot om en OS-biljett, erfarenheter och kunskaper samlas i teamet och utvecklas istället för att försvinna med enskilda besättningar som lägger av. Vi skall kunna vara stolta över alla svenska OS-deltagare och glädjas med dom, därför är det viktigt att undanröja alla former av spekulationer och misstroende.
Reply
NamnePosted May 29, 2012 at 21:46

hej namne, du syftar förstås på den bittra kampen mellan Laserseglarna? Obs ironi Det är ju väl omvittnat och väcker beundran internationellt hur väl de svenska laserkillarna samrbetar. Det finns naurligtvis även svenska exempel där man inte tränar med varandra, men det är ju en fri värld och ingen skall tvingas in i ett sådant samarbete för att det skall bli bra tycker jag. Mitt intryck från utsidan och vad jag hört seglare säga är att det snarare är en väldigt go stämning.
Reply
KlarsyntPosted May 30, 2012 at 00:23

Stämningen är god men förutsättningarna fruktansvärt olika. Om man sticker upp och lyckas närma sig de utvalda så stängs dörren på ett sofistikerat men uppenbart sätt till all tänkbar hjälp från SSF.
Reply
JontePosted June 01, 2012 at 17:20

Å nu har SSF gett bort platsen till en annan nation, så nu är det riktigt kört....eller är det fulspel på gång?
Reply
Seglar supporterPosted June 03, 2012 at 13:37

En eloge till Jonas och Expressen som ifrågasätter, jag vill se fler svenska seglare i England, oavsett klass.. SSF och SOK se nu till att få med våra seglare, tycker det ser ut som att samtliga påvisat att de kan i enskilda delseglingar. Vill vi odla ett samhälle där våra seglare kan, sätta upp mål och visioner måste man ju också tro framåt.. Mot OS 2016..
Reply
OllePosted June 14, 2012 at 16:36

När man följer os-uttagningarna på lite när håll kan jag bara konstatera att det kan inte vara rätt att smalna ner vår landslagstrupp för tidigt, många dukiga seglare förloras på vägen. Vi behöver en mycket bredare top! Att vi dessutom inte skickar en 49er som är både kvalificerad och har visat resultat är skandalöst. Denna klasss om vi behöver efarenhet i inför framtiden! Nästa OS är det 3 nya "båtar" förutom 49er som seglas modernt och vi skaffar oss inte den erfarenhet som behövs. dessutom tror jag faktiskt att 49er där det är små marginaler och lite mer "chansigt" fins det betydligt större chanser att ta medalj än in andra klasser. SSF och SOK skicka en 49er till OS! vi behöver det. Olle
Reply