NÄSTA

Förberedelser innan start: 4 tips!

Augusti 23, 2012 @ 21:32:42   Foto Searchmagazine

Bergström-Västernäs

1 AV 2

Innan dagens första segling har säkert alla olika rutiner och program som man tar till för att vara så väl förberedd som möjligt till start. Vissa har inga speciella rutiner och det fungerar det också. Jag har vissa saker som jag gör men inte följer slavisk. Nedan tänkte jag diskutera några saker som jag tycker är bra att göra. Detta är saker jag gör innan jag börjar detaljförbereda mig för själva starten, de rutinerna tar vi och sparar till en egen artikel.


 

Känn på förhållandena, samla in information

Det första jag vill göra när jag kommer ut till tävlingsområdet är att segla omkring lite på banan, gärna kryssa åtminstone halvvägs upp till kryssmärket(beror ju lite på hur lång banan är). På vägen upp försöker jag känna av vilka faktorer som kan bli avgörande, är det vindvrid, tryckskillnad, landpåverkan, moln som kan förändra förhållandena osv. Jag tänkte inte gå in på hur jag lägger upp taktiken, för det är hemligtJ… nej vi spar det till ett senare tillfälle helt enkelt och nöjer oss nu med att konstatera att tanken med att segla omkring på banan är att känna in dagens förhållanden.

 

Insamlingen av data sker dels aktivt genom att ta vindriktningar, mäta ström osv men kanske framförallt undermedvetet. Det undermedvetna påverkan av seglingen underskattas ofta, men faktum är att väldigt många taktiska beslut tas för att ”det kändes rätt”. Därför tycker jag man skall ge det undermedvetna en ordentlig chans att ta in information, titta runt upp och ner utan att leta efter någonting speciellt helt enkelt.

 

Värm upp muskler, töj och böj!

Nästa del som jag tycker är viktig i uppladdningen är den fysiska uppvärmningen. I de allra flesta andra sporter är uppvärmning av muskler obligatoriskt(kanske schack undantaget?) för att en varm muskel är starkare och uthålligare än en kall. Oftast räcker det inte med att endast utföra den uppgift som man har i båten(tex hissa spinnackern) för att bli varm innan start, då får man ta till klassiska övningar som huvud-axlar-knä-tå, jogga på stället, armhävningar, veva på armar(undvik dock internationell nödsignal).

 

Nu säger någon, ”varför ska rorsman, i tex express, värma upp inför ett race, han kommer ju knappast få mjölksyra i armarna av att hålla i rorkulten?” Självklart kommer han inte få det, men uppvärmningen gör också att man klarnar till i skallen, får bättre hållning och blir mer öppen för att ta i intryck, samt kan regera snabbare då tex lovartsbåten luffar snabbt i starten(källa: egna erfarenheter, men det finns helt säkert även bevisat medicinskt).

 

Det är bra att värma upp även för rorsman

Även om man inte har en fysisk uppgift på båten kan det vara bra att värma upp. Texten riktar sig inte speciellt till besättningen i båten på bilden.

 

Kör igenom manövrar, slag, gipp upp/ner rundningar

Behöver inte motiveras, första fyra slagen är alltid sämre än de följande och ett slag är aldrig det andra likt. Det som fungerar på träning på plattvatten är en helt annan sak om det är vågor, så det är skönt att känna att allt sitter just för dagen. Dessa moment är ju också en del i den fysiska uppvärmningen.

 

Hitta farten, trimma in

Att vara snabbt rakt fram är alltid viktig oavsett vilka förhållanden som råder och vilken båt man seglar. Ibland är det bra att jämföra fart med en annan båt, line:a upp och köra samtidigt, stanna till, göra små förändringar och testa igen. Oftast är det ändå lättast att köra fart med sig själv, för mig är det lätt att jag börjar fokusera på den andra båten mer än min egen. Att kopiera trim och teknik eller försöka lära sig nya saker sista halvtimmen innan start är ofta lönlöst. Jag väljer hellre att försöka plocka fram det bästa av det som jag tränat in under en längre tid och kör alltså oftast fart själv innan race.

 

Det här var lite resonemang om hur jag(numera även vi sen jag började segla 49:er) förbereder mig inför start. Helt säkert har ni andra rutiner eller prioriteringar och jag har helt säkert glömt något viktigt. Om du vill kan duskriva ner dina egna idéer i kommentarfälten. Det bör säkert tilläggas att jag har seglar uteslutande fleetracing, mest i jollar(laser, tornado, 49:er), samt några roliga inhopp på kölbåtar.

 

 

Victor Västernäs

victor@searchmagazine.se



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjöhistoriska. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna p...

CHRIS STEELE FÅR FÖRSTA TOURKORTET ...

World Match Racing Tour har startat en julkalender, men en nyhet per dag. I onsdags (lite ...

Veckans övning vecka 48

Dags att bygga upp armstyrkan! Denna vecka och nästa kommer tips på två b...

JULKLAPPSTIPS TILL SEGLARE - SEGELS...

Det börjar bli dags att tänka på julklappar och här kommer ett tips f...

Franska flottan möter Sébastien Jos...

På natten mellan torsdag och fredag (1 - 2 december) besökte franska flottan yt...

















































x