NÄSTA

Vårt livs äventyr; Äntligen på väg, men allting är blött!

Oktober 10, 2012 @ 14:53:15   Foto

P1020866

1 AV 4

 


Efter tre veckors konstant, men delvis ostrukturerat arbete, på båten är vi äntligen på väg. Riggen har setts över, elsystemet har byggts om, luckor har tätats och bytts ut, en ny kabin har byggts, vi har satt på en hård cap över nedgångsluckan och mycket mer. Dock visade det sig att våra ansträngningar var långt ifrån tillräckliga, redan vid första seglingen.

 

Vi lämnade hamn på Tjörn vid 11 tiden på kvällen den fjärde oktober, det blåste ca 8 meter per sekund västligt,  så den natten fick vi en riktigt fin start på vår segling! Vattnet sprutade när vi flög fram mellan Sverige och Danmark. Vi gick för full stor samt fock och gjorde stundtals upp emot 11 knops fart. Vid gryningen hade vi redan passerat Anholt men då vred vinden till syd samt ökade.

 

Unga och odödliga som vi är tog vi ett rev och började kryssa oss ner mot Storabält. Vågorna sköljde över båten och nattens fart var ett minne blott. När det blev kväll igen kunde vi ännu inte sikta Storabältbron. Farten var nu nere i tre och en halv knop och det kändes som att vi drev i sidled. Samtidigt började vi inse att den hårda sjön hade börjat ta ut sin rätt och vi hade minst två decimeter vatten över durken på läsidan inne i båten.

 

I varje våg sköljde vattnet upp på dynor och vår hastigt instuvade packning, det var bara att börja ösa. Pumparna gjorde ingen nytta eftersom de är mittmonterade och allt vatten samlats på läsidan. Efter att ha öst ”optimist style” i över fyra timmar måste vi ha avlägsnat flera hundra liter vatten ur båten och det började kännas tufft. Den som hade frivakt försökte sova i någon decimeter djupt iskallt vatten vartannat slag, vi började bli helt utmattade. Förklaringen till detta står även att finna i vårt vaktschema, man är på vakt i 8 timmar och har ledigt fyra. Vi ville alltid vara två personer vakna då de var hårt väder och svårt att hålla koll på all den tunga frakttrafiken som dundrar fram i 15-20 knop under natten.

 

 

Unga och odödliga men havet suger

 

Under denna andra natt insåg vi att det var omöjligt att ta oss hela vägen till Kiel i ett sträck som planerat. När morgonen grydde igen så hade vi äntligen passerat Storabältbron och vi bestämde oss för att gå in i Korsør för att slicka såren. Väl i hamn insåg vi att ALLTING var blött, inte fuktigt utan så att det rann vatten från sakerna när vi lyfte dem. Efter lite fjäskande fick vi turligt nog låna båtklubbens konferenslokal och torka dynorna samt använda hamnens torktumlare. Efter två familjepizzor och några timmars sömn gav vi oss dock ut igen!

 

Även denna andra del av seglingen började bra och vi forsade ner genom Storabält. Men väl framme i tyskabukten (eller vad den nu heter) gick vågorna höga och vi tvingades lova upp för att sträcka till Kiel. Vågorna sköljde åter igen över Chamsins(båtens) däck. De tätningar vi gjort verkade dock göra jobbet och masten samt förluckan höll torrt. Vi tog dock fortfarande in vatten om än mindre än tidigare, det fanns mer tätning att utföra. Till vår förvåning upptäckte vi att vår vattentank (från 2011) läckt ut nästan hundra liter färskvatten som nu skvalpade runt i båten. Det blåste upp under kvällen och vattnet yrde som rök över oss när vi kämpade oss fram genom de upp emot 3 meter höga vågorna.

 

 



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

High five America´s Cup style

Oracle Team Usa seglar ofta snabbt och imponerar på fansen. Nu tar de det till en helt ny nivå och ger dem en high five i farten. Är de en taktik de övar in inför ...

Upptäckt Grönland med Guirec Soudée...

Guirec Soudée har under ett år med segelbåt upptäckt Grönlan...

Nisse Gustavsson är en av Sveriges tre riggmästare. Foto Olle Appelberg

MÄSTAREN NISSE HJÄLPER DEN SOM VILL...

Fotografiet ovan: I Barkassskjulet vid Marinmueeet i Karlskrona tillverkas mycket av de ut...

Unikt klipp från Södra Ishavet och ...

Igår sökte en helikopter från franska flottan upp Alex Thomson och hans H...

HÄPNADSVÄCKANDE KATAMARAN SEGLADES ...

Karin Pelerin använde sin båt flitigt under det tidiga 1900-talet. Foto Sjö...

















































x