NÄSTA

Chamsin tackar för sig och är nu tillbaka i Sverige!

Maj 07, 2013 @ 12:40:36   Foto Chamsin

P4100710
P4100710

1 AV 3

Les Voiles

Efter att ha suttit stilla några dagar på Sint Maarten och mest tillbringat tiden med att utforska ön med våra nya vänner Jess och Ryan var det dags att sadla om och komma in i ”race mode” igen. Regattan ifråga var den prestigefyllda Les Voiles de St Barth som hölls i Sveriges gamla koloni St Barthélemy. Vi hade blivit tillfrågade av kaptenen på Varsovie om vi var av rätt virke att segla på den gigantiska Swan 100S han var ansvarig för. Svaret vi gav var ett ringande ja, det var klart vi ville vara med och segla en sådan båt i en sådan regatta. Det skulle visa sig att crewet skulle bestå till mestadels svenskar. Hela sju stycken av den tolv man starka besättningen vilket självklart var kul och gjorde att man snabbt kom in i gänget. Våra positioner skulle vara på fördäck, något som jag var mycket glad över efter att ha kört det under alla de andra regattorna. Dock liknade det inget jag någonsin varit med om. Till skillnad från vår lilla båt, där jag lätt kunde bära 8 spinnakrar, krävdes minst fyra man för att ens rubba den ena av de två spinnakrarna. Bara att förbereda spinnakern för hissning tog 20 minuter, då den behövde garnas ordentligt inför första sättningen. Även om det var mycket nytt att lära sig fanns det inte mycket tid och vi ficka bara en träningsdag innan regattan, då båten inte fick seglas utan sin ägare.


 

 

Även om 100 fot kan tyckas stort fanns det inte tillräckligt med plats på båten för all dess besättning. Av den anledningen blev vi inhysta hos en av de andra i besättningens båt som han var kapten på. Detta var en modern klassiker utan dess like. Lady Ann var en fantastisk 65 fotare från 2004 och något som alla seglare borde prova segla någon gång. Denna båt skulle bli vår bostad för den närmsta veckan medan vi seglade regattan på Varsovie.  

 

 

Geroge, som kaptenen hette på Lady Ann, behövde en del hjälp att segla över båten till St Bath, så Oscar och jag hopade på den båten medan de två Filiparna stannade kvar på Varsovie. Vi fick en fantastik seglats med kvällssol och fina vindar och kom fram lagom till att solen började gå ner. Sen var det bara att sticka över till Varsovie och äta middag innan alla gick och la sig för att vara utvilade till regattan nästa morgon.

 

 

Nästa morgon klev vi upp tidigt och åt frukost för att kunna komma över till Varsovie för att garna spinnakern igen (de andra hade tränat spinnaker sättning på vägen mot St Barth).  Sen skulle vi droppa ankaret för att tappa vikt (två ton i vikt för att vara precis), allt detta tog lite mer tid än förväntat och vi han med nöd och näppe till startlinjen innan startskottet gick. Vi var dock alla taggade och det var perfekta förhållanden för vår båt med mycket vind, vackert vatten och fräsiga pressbåtar över allt, redo att fånga var enda manöver den största båten i startfältet gjorde. Vi fick en perfekt start och racet var igång med 10 enorma båtar i vår klass. Vi puschade upp mot första märket som bara låg en halv distans från startlinjen och fick en bra rundning redo för att fortsätta till nästa märke och sen runt resten av ön. Alla fördäckare var uppe på railen och satt och posade i sina matchande ställ för pressbåtarna som följde tätt inpå.

 

 

Just som vi verkligen börjar få upp fart ser jag hur hela förstaget rycks loss från sitt fäste i fören. Det går som i slowmotion och jag fattar först inte vad som händer och det tar ett par sekunder innan någon ens reagerar, men när detta väl händer sker allt snabbt. Man märkte fort att det var ett rutinerat gäng på båten. Ingen panik utbröt, utan alla gick skyndsamt till olika positioner för att försöka reda ut vad som kunde göras för att rädda profil, segel och framförallt riggen. Riggen säkrades snabbt med ett av spinnakerfallen medan Filip, Filip och jag gick på att försöka bevara förstaget med segel., samtidigt som vi ville se till att den inte slog hål i båten Detta var lättare sagt än gjort då segel och profil vägde mer än några hundra kilo och låg och släpade 2 meter utanför båten i vattnet för att sedan komma rusande mot skrovet i hög fart. Vi slet som djur för att få runt ett rep kring lägre delen av profilen och på detta sätt lyckas säkra den monetärt. När detta väl var gjort drog vi för kung och foster land medan fler folk kom till undsättning och vi sakta men säkert började jobba profilen med segel baklänges med målet att få upp det på däck. Halvvägs där knöt vi ner seglet så att det inte tog lika mycket vind och efter 20 minuters hårt slit fick vi äntligen upp förstaget med focken på däck där vi säkrade den med tampar och flytvästar (för att skydda däck och skrov).

 

 



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Hans och Bobby. Foto privat

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och påriggning”. Foto Stefan Rahm   ...

SPANIENS KUNG KÖPTE SEXOR – NYTT FÖ...

När Spaniens kung Juan Carlos abdikerat för två år sedan blev det ti...

Alex Thomson sätter ännu ett nytt r...

I torsdags skrev Alex Thomson in sig i historieböckerna ännu en gång. Den ...

Snart seglar de över Atlanten

Paret från Lysekil sätter snart kurs över Atlanten och förberedelsern...

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Flygande Opti...

Titt som tätt överraskar ni läsare med att visa extra stort intresse fö...

















































x