NÄSTA

Double handed med Anders Lewander - WATSKI2STAR BALTIC 2013

Juni 27, 2013 @ 12:45:52   Foto Anders Lewander/Magnus Thorsson

Anders Lewander och Magnus Thorsson WATSKI2STAR BALTIC 2013. Foto privat
Anders Lewander och Magnus Thorsson WATSKI2STAR BALTIC 2013. Foto privat

1 AV 4

29 maj – 2 juni


 

Watski2star kappseglas i Norge, Danmark och i Sverige. Det är en kappsegling med endast två personer ombord och oavsett hur din båt ser ut är det du, din vän och din båt som utmanar de övriga deltagarna. I Sverige sker tävlingen i samarbetet med Oxelösunds Segelsällskap, Oskarshamns SS och Wisby SS. Seglingen består av tre etapper med två pitstop och start och mål i Oxelösund. Totalt seglar man 280 distans. Anders Lewander seglade för tredje gången och här berättar han om sin upplevelse ombord på en Dehler 41, tillsammans med Magnus Thorsson.

 

Modern kappsegling

”Det var en otroligt spännande och fin version av Watski2Star med mycket glädje ombord. Den går till historien. Vi gjorde ett bra jobb under hela seglingen, men också några misstag som vi får ta med oss i erfarenhetsryggsäcken. Tekniken har hunnit ikapp vilket gör seglingen modern och intensiv. Vi hade dimma nästan hela vägen runt förutom sista kryssen hem, men alla båtarna har AIS vilket gör det lätt att följa racet trots tjocka. Man ser vad man har att kämpa mot varje sekund vilket gör aktivitetsnivån hög ombord under hela seglingen.

 

 

Båt och segel

Båten är en ”stor” 40-fotare. Den seglar väl upp till handikappet (SRS 1,41), det var bara i stiltje och riktigt svaga vindar som vi tappade. Båten är en vanlig havskryssare i mångt och mycket men vi tog några större beslut för att få det att fungera på två. För att slippa konfronteras med för många segelbyten kompromissade vi med färre segel. Vi hade ett bra code-segel för att hantera så fort man släpper på skotet på focken. Och en rullbar länsgenacker som vi satte på spinnakerbommen för att få maximal projicerad segelarea. Det är en jättefin lösning. Vi hade hårdvindsfock (ORCi) av högsta kvalitet som är ett ganska djupt segel så att vi får brett register även i stora fockens vindstyrka. När man har färre segel måste man tänka till lite extra hur övergången mellan de olika sättningarna ser ut för att det skall bli bra. Det har vi jobbat mycket med i år, t ex att man har ett rev i en vanlig fock. Det händer mycket på inom svensk short handed segling, erfarenheterna ökar, många är engagerade, och det växer hela tiden fram bra lösningar.

 

Samarbete

När man seglar på två blir det aktivare segling. Man har man olika kvalitéer. Man kanske är 70 % trimmare och 30 % rorsman eller tvärt om. Det är väldigt viktigt att klargöra innan vad man har för styrkor och svagheter, och var gränserna går, så att man kan spara på resurserna i rätt ögonblick och vara stark när det verkligen behövs. Vi tog en timma ordentlig sömn varje natt för att kunna vara riktigt skarpa under hela seglingen. Den betyder mycket tycker jag. Minsta lilla beslut kan visa sig vara ganska stort och avgörande i slutändan. Det där är havskappsegling i ett nötskal, man får aldrig lägga engagemanget åt sidan.

 

 

Oxelösund - Visby

Vi startade ganska sent på onsdagen. Tävlingsledningen kortade ner banan då prognosen var svag, vi seglade alltså inte hela vägen till Landsort utan gick direkt söderut mot Gustaf Dalén. Det blev en ganska lång och avgörande första bog där vi valde ett östligare spår som slog väldigt väl ut men sedan missade vi en liten by som fick konsekvenser för hela första etappen. Vi såg stråket 50 meter upp i lovart men nådde inte riktigt dit och missade tåget. Vi fastnade i den tjocka dimman utanför Visby men var så nära land att vi kunde höra koltrastarna sjunga. Det är ok med dimma när man har AIS som ger en referensram, men det är helt klart svårare med överblicken och finliret, man kan inte sitta med kikare och fånga en vindby på det viset. Man får titta på andra båtar.

 

Visby – Oskarshamn

Efter sex timmars vila i Visby var det dags för andra etappen som blev ett race i mångfald. Vi startade med härliga 120 grader sann vindvinkel, i sakta ökande vindstyrka. När vi kom ner mot Västervik, efter en lång läns, blåste det ganska bra. Natten bjöd på ganska kall och fuktig luft, 9 m/s och magisk segling.

 

Oskarshamn – Oxelösund

Efter ytterligare sex timmars vila vag vi oss av från Oskarshamn med samma vinkel och vindstyrka, den här nordosten som kom från lågtrycket över Polen. Under sista sträckningen blev det avgörande vilka som tajmande ett 20 graders vrid. Det var ganska tydligt i prognoserna från de olika instituten som vi använder oss utav, och vi plockade det vridet som planerat och gjorde en bra sista kryss. Vi missade det sista skiftet som kostade lite i seglad tid men inte i placeringar. Totalt sett var vi var nöjda.

 

Summerat

Vi startade onsdag kväll och kom i mål ganska tidigt på lördag morgon. Det var många duktiga seglare i startlistan. I stora klassen har många båtar ganska lika srs-tal och då blir det bra racing och tight segling. Fältet var ganska samlat under hela kappseglingen. Refanut med Fredrik Wallenberg och Gustaf Dyrssen, som vann, gjorde ett fantastiskt race och en väldigt bra sista etapp. Det är en stor båt så de får kämpa ombord. Tvåan Pacman är en båt som går väldigt bra i vida vinklar. Jimmy Hellberg seglade bra, han jobbar intensivt med att driva på båten och vi hade riktigt bra segling mot honom. Vi kämpade också mycket mot Arcona 430 Zelma, Johan Zellman, som vi hade bra race mot.

 

Jag är inte en av de största utövarna men det blir många kommande Watski2Star för mig. Jag gillar formatet. Det är ett bra upplägg på mat och planeringen för att man skall orka hela vägen. Och det är ingen leda ombord, båda är aktiva. Man växer i en sådan här segling där alla måste vara med och ta beslut; alla har varit kaptener, taktiker, trimmare och man har mycket att prata om när man kommer i land.

 

Den här typen av segling blir väldigt enkel. Första gången samlar man på sig en låda med tillbehör, utrustning och planering som man kan plocka fram den dagen det är dags igen. Det blir en annan typ av samtal ombord, tätare dialog och det tror jag lockar. Man kan ha vilken angreppspunkt som helst; professionell, amatör, skoj eller på största allvar, man behöver inte kompromissa vad gäller ambition i seglandet. Det är kul och det tror jag lockar mångas engagemang.

 

/ Anders Lewander

 

OUTRO

Watski2Star har blivit en klassiker inom nordisk segelsport. I årets upplaga av Watski2Star baltic deltog 120 båtar, varav bara 10 bröt. Sex dagar efter start gick sista tävlande i mål i Oxelösund och årets race kunde summeras. Starten gick på onsdagen och första båt i mål kom kvart i fem i söndags morse och det var Pacman med Jimmy Hellberg som tog line honours. Resten av fältet anlände väl utspritt under hela söndagen efter den långa kryss man haft hem från Oskarshamn. Vinnare blev den största och samtidigt en av de äldsta båtarna, Refanut som seglades av Fredrik Wallenberg och Gustav Dyrssen. Tvåa kom före detta Oxelösundsbon Henrik Borg med sin besättning Magnus Engdahl från WESS (Västerås). De seglade en båt som heter Mithril. Trea blev Arken Zoo från KSSS med Patrik Forsgren och Oscar Gnosspelius. Fullständiga resultat på www.watski2star.se

 

 

Text Search Magazine



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Hans och Bobby. Foto privat

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och påriggning”. Foto Stefan Rahm   ...

SPANIENS KUNG KÖPTE SEXOR – NYTT FÖ...

När Spaniens kung Juan Carlos abdikerat för två år sedan blev det ti...

Alex Thomson sätter ännu ett nytt r...

I torsdags skrev Alex Thomson in sig i historieböckerna ännu en gång. Den ...

Snart seglar de över Atlanten

Paret från Lysekil sätter snart kurs över Atlanten och förberedelsern...

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Flygande Opti...

Titt som tätt överraskar ni läsare med att visa extra stort intresse fö...

















































x