NÄSTA

Årets första grundstötning

Mars 20, 2015 @ 21:42:39   Foto SSRS

Foto SSRS
Foto SSRS

1 AV 1

I går kväll förstod jag att en av mina vänner varit ute och seglat på Västkusten under dagen, och det hade varit underbar dag ända tills de var nästan hemma. Det var då han abrubt fick insett att högtrycket som växt in hade givit en vattennivå som var cirka 70 cm under medelvatten. Det var bara att ringa efter Sjöräddningskryssaren som låg inom synhåll i Hovås. Jag frågade om han kunde tänka sig att dela med sig av berättelsen, för det är bra att bli påmind om hur enkelt det är att gå på grund innan du och jag ger oss ut på havet. Så här kommer historien:


 

 

 Mjuklandning

En av de bästa sakerna med att ha båten i sjön under vintern är att komma ut och segla en härlig marsdag när solen skiner och vintern verkar besegrad. Pi-dagen, lördagen 14:e mars, var en sådan fantastisk dag på västkusten med sol och 6-9 m/s från NO. Turen gick från Hovåshamnen upp förbi Långedrag, där gasten som var tvungen att ta en tur till jobbet på morgonen hämtades upp, innan vi vände hemåt utanför Varholmen. Vi fick en ljuvlig halvvind med solen in i sittbrunnen. Vindriktningen gav oss möjligheten att ta de trängre passagerna bl.a. öster om St. Förö. Väl inne i Askimsviken fick vi en fin kryss från Smithska udden.

 

Det finns några grund i Askimsviken. Fjordebådorna är utmärkta tack vare Atlantica, men bara på sommaren. Nåja med hjälp av GPS så använder vi vikens grund som rundningsmärken och ska bara ta det sista slaget runt Grimskär strax utanför Björlahamnen på Näsetsidan. För att nå runt Grimskär så maximerar vi slaget och går ut på sjökortets blåvatten. Jag håller koll på ekolodet som sakta drar sig från 3,0 mot 2,6 m. När jag vänder mig om för att se om vi ligger upp runt ön och just bestämt mig för att det är dags att slå så känner jag en mycket lätt duns i kölen av en mindre sten följt av en mycket mjuk men bestämd inbromsning. Instinktivt försöker rorsman slå men båten fortsätter rakt fram tills hon står still. En snabb blick över sidan bekräftar det vi vet, vi har satt oss i leran. Ner med seglen, starta motorn, jag backar med full gas vilket jag aldrig gjort tidigare.

 

Med full back, 34 hästkrafter och en fast trebladig propeller, så händer ingenting, absolut ingenting. Trots att farten bara var ca 3 knop när vi körde fast så räckte det för att sätta kölen rejält i leran. Att kölen är närmare 5 m lång gör ju inte saken bättre nu. En kortkölad båt hade ju kunnat vrida sig runt kölen men vi står stabilt i vår färdriktning. Vi gungar båten och vi provar att köra framåt men det händer absolut ingenting. Om detta hade hänt en vanlig sommarlördag så hade det passerat hela tiden men i mitten på mars så har man havet för sig själv, på gott och ont. Eftersom ingen av oss ville hoppa i och simma ut med ett ankare så konstaterade vi att det var läge för att begära assistans. Sjöräddningssällskapets räddningskryssare Hans Laurin ligger inom synhåll och uppenbarligen är hon bemannad för innan vi hunnit dricka ur kaffet så har vi fått en tamp ombord. Fullständigt odramatiskt vrids vi 90 grader och strax är vi ute ur leran.

 

Lite konfunderad är jag att vi fastnade där vi gjorde för nog har jag varit där inne och slagit förr. På väg in mellan bryggorna i Hovås så får det sin förklaring för en bit innan min plats, när jag släppt gasen, så gör vi en lika mjuk parkering igen! Vi sitter åter fast i leran. Denna gång räcker det med att backa loss för egen maskin. Efter några sekunders överläggning med mig själv så sätter jag fart framåt och trycker mig genom leran till min plats. Det är ett rejält steg upp till bryggan för vattnet är ca 70 cm under medelvatten och det förklarar ju varför det inte gick så bra att slå inne på blåvattnet som vanligt.

 

Så vad lärde jag mig av detta? Det uppenbara är ju att hålla koll på vattenståndet. För mig var det dock en överraskning hur lite fart som krävdes för att sätta kölen så synnerligt stabilt i leran. Varken vind, motor eller gungning påverkade henne det minsta, det var en ny upplevelse för mig.

 

/FP

 

Vill du läsa mera om Sjöräddningssällskapet har du länken här.

 

Båten som drog loss dem heter Hans Laurin, du kan läsa mera om den här.



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Opti-surf i stora vågor (video)

Det är få saker som drar till sig så mycket uppmärksamhet som en riktigt bra Opti-klipp. Är det nostaligi? Goda minnen? Ungarnas lekfullhet? Eller bara ren ram passion...

GUSTAF DALÉNS BIOGRAFI LYSER UPP VI...

Gustaf Dalén uppfann bland mycket annat den automatiska AGA-fyren. Den första ...

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och p&ar...

TVÅ ÅR (VIDEO)

Nästa års cup - där sex superseriösa satsningar ställs mot varan...

Hans och Bobby. Foto privat

Har du koll på svenska seglare i OS?

Walléns fantastiska äventyr – ”Världens snabbaste av och p&ar...

















































x