En kostsam affär
För 24 timmar sedan stod jag, tillsammans med hälften av besättningen på Team SCA, med fötterna på insidan av väggen inne i båten. Allt var i en enda röra under däck när vår båt låg på sidan i vattnet. Och det var lika rörigt uppe på däck med tampar, trasiga lattor och skörade segel. Jag är lite förvånad över hur snabbt vi fick ordning på allt. Idag är det ”business as usual” och vi seglar på 100 procent igen
För teamet är incidenten med ”Chinese gybe” något som ligger bakom oss, men eftersom jag inte var på däck när det hände så bad jag Abby Ehler berätta hur hon upplevde det på däck:
”Det var mitt i natten och beckmörkt. Vi seglade snabbt och högt. Och sjön var ganska grov. Vi kom lite för högt upp i vindögat och fick ett ofrivilligt slag vilket innebar att båten la sig på sidan. Detta startade en kedjereaktion av händelser. Vi lättade på skotet till förseglet vilket innebar att det började flaxa och lossnade från fallet. Seglet hamnade i vattnet och blev som ett ankare. Därmed blev båten svår att styra och vi fick en ”China gybe”. Det innebär att båten hamnar på ”fel” sida eftersom alla segel är på fel sida, vattentankarna är fyllda på fel sida och svängkölen är också på fel sida. När båten är i det läget, dvs vertikal, så går den givetvis inte att styra. Du måste klättra uppåt för att hitta rätt tamp för att lossa seglen. Och det tar tid”
Till slut fick vi kontroll över båten. Vi fick kölen rakt under båten och vi fick tillbaka seglen ombord på båten. Men det var en händelse som kostade oss mycket tid och arbete. Jag blev dock aldrig rädd. Jag tror att man automatiskt börja arbeta rationellt. Men jag måste säga att jag aldrig har varit ombord på en båt som lutat så mycket. Jag minns att jag hängande i en tamp från en vinsch och hade fötterna på mittpidestalen och jag tänkte att jag omöjligt, rent fysiskt, kan dra mig upp själv.
Men vad hade hänt om båten fortsatt kränga ännu längre? Det hade inte kunnat hända. Det är åtminstone som jag minns det nu när jag ser tillbaka!”
Anna-Lena Elled/Team SCA