Säkerheten framför allt

Det allra säkraste är förstås att aldrig lämna hamnen, utan förtöja för storm, och ladda på med alla säkerhetsdetaljer du kan hitta. Bättre är det att vara väl förberedd när du ger dig ut på havet, genom att kunna använda den säkerhetsutrustning du har ombord.


Hur många av nedanstående säkerhetsprylar har du?
Hur många av dem har du kontrollerat funktionen inför säsongen?
Hur många av dem vet du hur du skall hantera i skarpt läge?

  •  Flytväst till hela besättningen, med grenrem
  • Om flytvästen har en gastpatron, är den trycktestad? Har du bytt utlösaren senaste året?
  • Hästskoboj, med lina till båten, helst flytlina
  • Livlina till den som skall vara på däck, och ibland kan behövas i sittbrunnen
  • Fästen för livlina både i sittbrunnen och på däck som är fastsatta med genomgående bult
  • Vass kniv både i sittbrunnen och på bommen, för att kunna skära av en lina snabbt
  • Badstegen, går den att fälla ner från vattnet
  • Badstegen, tillräckligt lång- kommer du upp på den i fullt sjöställ och flytväst
  • Mantåg som kan öppnas lätt på sidan för att ta upp någon från vattnet
  • Säkerhetslinor som löper på däck, att fästa livlinan i, de blir sköra av solljus-ev byta
  • Lifesling- kolla linan som är utsatt för solljus- ev byta
  • Personlig nödsändare – kontrollera batterierna, de håller ca 5 år
  • Fungerande VHF som hela besättningen kan hantera
  • Förskrivet nödmeddelande intill VHF-apparaten, för hjälp i en nödsituation

Du kan säkert komma på flera punkter som borde åtgärdas när du väl börjar tänka, men det här är en bra början.

Antingen så ler du lättad nu, eller så tar du fram telefonen och börjar skriva på ”att göra listan” innan nästa helg.

Kanske läge att ordna tävling i att kasta lina mot och förbi en hink på gräsmattan, gärna i stark sidvind eller motvind.

Top