Poängstraff för Mapfre, SCA och Dongfeng

Search skrev för någon vecka sedan om de eventuella regelbrott som tre av de deltagande teamen kunde ha gjort sig skyldiga till. Nu har protestförhandlingarna hållits och juryn har beslutat i ärendet. Så här skriver Volvo Ocean Race om protestutgången som slutade med poängstraff för alla tre lagen.

Tre av båtarna i Volvo Ocean Race – Team SCA, Dongfeng Race Team och MAPFRE – har tilldelats straffpoäng för regelbrott de gjort under den senaste etappen från Newport till Lissabon.

Den oberoende tävlingsjuryn som utsetts av ISAF (Internationella Seglarförbundet) fattade under ett möte i Lissabon idag ett beslut angående de protester som lyfts mot tre lag under den sjunde etappen av Volvo Ocean Race 2104-15.

Team SCA (Sam Davies/GBR), Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) och MAPFRE (Ike Martínez/SPA) erkände alla tre att de seglat i fel riktning i en kontrollerad trafikzon (TSS – Traffic Separation Schemes) efter starten i Newport.

Juryn beslutade att de tre lagen tilldelas var sitt straffpoäng som läggs på deras totala poängräkning. Tävlingen går ut på att samla så få poäng som möjligt.

Team SCA tilldelades dessutom ett extra straffpoäng för att de vid ett annat tillfälle seglade innanför en banavgränsning. Se tävlingens anslagstavla för en fullständig förklaring av regelbrotten.

Beslutet betyder att avståndet för Martin Strömberg och hans Dongfeng Race Team upp till totalledarna Abu Dhabi Ocean Racing ökar med ett poäng. Nu skiljer det sex poäng mellan de två lagen.

Det kinesiska laget Dongfeng faller efter sitt straff också ner från andra till tredje plats. Med 22 poäng har de samma resultat som Team Brunel men det nederländska laget har en fördel av att ligga bättre till i Volvo Ocean Race In-Port Series och går därför upp till andraplatsen.

MAPFRE har efter straffet 27 poäng, samma resultat som Team Alvimedica som tack vare ett bättre resultat i In-Port-serien klättrar upp till fjärde plats.

Alla de straffade lagen erkände sina överträdelser i förhör med tävlingsjuryn. Som förmildrande omständighet hävdade de att det funnits oklarheter om hur tydligt TSS-zonerna märkts ut och kring vilken vinkel som det var tillåtet att segla genom dem.

– Detta gav oss ingen fördel, det var ett ärligt misstag, säger Team SCA:s brittiska skeppare Sam Davies. Det fanns ingen båttrafik i området vid tillfället så det var ingen säkerhetsfråga.

Juryn fick bevis från Tävlingsledaren Jack Lloyd som sa att regelbrotten skett under inledningen av den 2800 sjömil långa etappen över Atlanten som startade den 17 maj.

Överträdelserna upptäcktes av personalen i tävlingens Race Control och bekräftades av de positionsrapporter som skickas från besättningarna själva.

Trotts detta beslut är tävlingen långt ifrån avgjord. Nu när det danska laget Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) är tillbaks finns det ytterligare ett lag som gör att de jagande besättningarna kan komma ikapp Abu Dhabi Ocean Racing fram till tävlingen avslutas i Göteborg 21-28 juni.

Den kommande etappen till Lorient, Frankrike inleds på söndag den 7 juni klockan 15.00 och dagen innan seglas ett In-Port Race i Lissabon.

Top