NÄSTA

FINSKA BLUE MARLIN OCH BEATRICE AURORE KÄMPAR OM ATT BLI ÖSTERSJÖMÄSTARE

Juli 31, 2015 @ 15:21:23   Foto OLLE APPELBERG

Bacchant 1559. Foto OLLE APPELBERG
Bacchant 1559. Foto OLLE APPELBERG

1 AV 3

Baltic Classic Masters är en internationell kappsegling  med klassiska båtar i Östersjön. Det är nu för sjätte året i följd och denna gång i Åbo i Finland. Intresset är det största någonsin med 16 finländska, 14 svenska båtar och en under holländsk flagg. 


 

De svenska har fått kämpa med hårt väder redan i tillfartsseglingen via Rödhamn på Åland. Det innebär att många redan seglat i uppemot en vecka för att komma till start. Minsta båten som seglat från Sverige är kustkryssaren Solbris från1950 som mäter 9,5 m och väger 3 ton. Skeppare är holländaren  Olaf Stevens

 

Näst minst är albatrossen Två Bröder som är byggd 1938, mäter 9,7 m och har ett deplacement på 3.5 ton. Två Bröder seglades single-handed av ägaren Per-Ola Forsgren över ett vindpinat Ålands hav. 

 

Men intresset är som så ofta fokuserat på det största båtarna.  Även om det inte sägs särskilt högt så är det många som ser årets Baltic Classic Masters som en match mellan den finländska tolvan Blue Marlin från 1937 och Sveriges stolthet 150 kvm skärgårdskryssaren Beatrice Aurore från 1920. 

 

Engelsmannen Charles E. Nicholson, berömd båtkonstruktör på 1930-talet, ritade och byggde Blue Marlin.  Båten är över 21 meter lång. Den finländske finansmannen Henrik Andersin köpte Blue Marlin för nio år sedan och restaureringen avslutades först för två  år sedan.  Tolvorna seglades i Americas Cup mellan 1958 och 1987.

 

Beatrice Aurore är världens största skärgårdskryssare, 22 meter lång och designad av August Plym och byggd 1920. Den ägs nu av ett svenskt konsortium med tio delägare. 

 

Förutom Beatrice Aurore tävlar hennes obetydlig mindre systrar 95:orna Ala Ala, Britt Marie och La Morena i Åbo och ser sig nog gärna som Blue Marlins utmanare. Därtill kommer R10 Itaka från 1934 och "the new kid on the block" SK75 Bacchant från 1936 som togs hem från USA för två år sedan och nu renoverats till absolut toppskick.

 

Men den bästa svenska båten som ligger  på andra plats  efter första dagens seglingar,  är istället den betydligt mindre kustkryssaren Winnie med Thomas Larsson vid rodret. Etta är finländska Gysingen som tillhör den i Sverige ganska okända "finsk särklass A" , som liknar en mindre skärgårdskryssare. Blue Marlin är trea och fjolårsegraren i Classic Yacht Cup Sweden, SK75 Falken ligger fyra och SK95 La Morena femma. Båtarna seglar efter FinLYS, en finsk handicapregel.

 

TEXT OCH BILD OLLE APPELBERG

 

Vill du har mer Classic Yacht Racing? Gå in på www.sailtrust.org eller Facebook SCYT Racing Club Sweden.



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Världens första foilande enskrov so...

Figaro Bénéteau 3 - Världens första foilande enskrov i serieproduktion. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på h&ou...

Mirabaud Yacht Racing Image avgjord...

Vinnaren av årets vinnare av Mirabaud Yacht Racing Image heter

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Det unika kli...

Titt som tätt överraskar ni läsare med att visa extra stort intresse fö...

NU HAR DE KASTAT LOSS "hörs på andr...

Seglarna ombord på Divina Remi önskar god jul och har nu kastat loss och attack...

Flygande seglare - Bangin the corne...

I helgen var det Moth tävlingen Bangin the corners Cup i Hamilton. På prispalle...

















































x