NÄSTA

Säkerhet - hög prioritet i America´s Cup

Februari 17, 2016 @ 06:33:11   Foto facebook


1 AV 2

Seglingen i America´s Cup har förändrats drastiskt de senaste åren. Även om enskrovsbåtarna som var America´s Cup-klassen under 90-talet och början var relativt extrema sett till material och de laster som de behövde klara av så har intåget till flerskrov och framförallt foiling förändrat seglingen radikalt. Det har även riskerna, som i takt med mycket högre farter och båtar som kan kapsejsa, har ökat oerhört.


 

Ett bevis på detta blev den tragiska olyckan där Artemis båt kapsejsade och bröts isär vilket ledde till att en seglare ombord, Andrew Simpson, omkom. Olyckan blev en väckarklocka för America´s Cup-världen och ledde till att ett högt säkerhetsmedvetande. Man arbetade fram säkerhetsföreskrifter och teamen förband sig gemensamt att leva upp till vissa rutiner och krav.

 

Som en följd av detta har nu alla seglare ombord på en AC-katamaran numera:

 

• Kniv för att kunna skära sig loss eller skära sönder trampolinen om de hamnar under den

• En liten syrgastub med några andetag luft för att klara sig en kortare tid under vattnet

• Hjälm och andra kroppsskydd

• Sele för att kunna fästa sig i om de behöver fira ner sig från pontonen uppe i luften om båten ligger på sidan

 

Dessutom har teamen under all segling, både på träning och tävling, alltid en medföljande säkerhetsbåt med bland annat dykare ombord. Seglarna tränar också regelbundet kring olika säkerhetsaspekter, som att hoppa från hög höjd och hantera nödsituationer under vattnet. Nedan får vi se ett klipp ur programserien "Artemis Racing - Road to Bermuda" som handlar om just hur Artemis jobbar med säkerheten.

 

 

 

Hela avsnitt 6 av programserien "Artemis Racing - Road to Bermuda" hittar du på Artemis hemsida, artemis-racing.americascup.com.



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Trimaransegling med Team Francis Joyon

Vi kliver ombord och åker med på Team Francis Joyon och deras Trimaran IDEC.    Vågsegling har vi sett många exempel på tidigare ...

Tänk på det här när du säkrar båten...

Vädret runt om i världens olika hörn är ostabilt och varningar skickas...

Vendée Globe: Mindre än 3000 nm kva...

Vendée Globe börjar gå mot sitt slut och de två toppbåtarna ...

Förarintyg på postorder? (video)

Förarintyg och dess efterföljare, eller en sjökaptens certifiering. Varesig...

Nyårshälsning från World Sailing (v...

2016 var ett underbart seglarår, men många storslagna event och rekordför...
















































x