NÄSTA

SKUA FLYTTAR HEM EFTER 10 ÅR I HOLLAND

April 01, 2016 @ 05:17:02   Foto Privat


1 AV 2

Ännu en Östersjöbåt har kommit hem. Det är Gullkronakryssaren Skua som efter 10 år i Holland återvänder till nordiska vatten.


 

Skua seglar direkt in i Classic Yacht Cup Sweden och ägaren Lasse Pipping planerar att ställa upp i Peter Norlin Memorial Classic inne i Stockholm den 28-29 maj och i Sandhamnsregattan Classic 10-13augusti. Lasse har varit bosatt i Nederländerna i många år, men nu har han flyttat till sitt sommarhus på Åland.

 

Gullkronakryssaren ritades av Jarl Lindblom som var en av Finlands främsta konstruktörer. Tre båtar byggdes och Skua var den första från 1946. Den mäter LÖA 8,9 m, har ett deplacement på 2,5 ton och en segelyta på 25 kvm.

 

År 1958 köptes båten av Lasse Pippings föräldrar i Saltsjöbaden.

 

- Under hela min uppväxt seglade vi flera veckor varje sommar i Stockholms, Ålands och Åbolands skärgårdar. Kraven på komfort var lite lägre då, vem skulle idag ta med sig fru och tre pojkar i en båt som bara är lite större än en folkbåt på fyra veckors segelturer, frågar sig Lasse?

 

Under ett par år hade Skua annan ägare, men 2006 köpte Lasse båten och tog med den till Holland. I Nederländerna har han seglat på inre vatten eftersom Skua inte är byggd för Nordsjön och saknar självlänsande sittbrunn.

 

- Det är trångt om plats i Holland och det märks också på vattnet. Det är korta avstånd mellan båtarna med små marginaler för att väja. Naturhamnar existerar inte, men gästhamnarna är mycket trevliga och välutrustade, berättar Lasse.

 

Skua har utrustats med en elektrisk inombordare och mycket jobb har lagts ned på båten. Första vintern i Nederländerna fick däck och rufftak epoxibehandling så läckaget ovanifrån kunde hejdas. Den ursprungliga inredningen togs ur för renskrapning och impregnering av skrovets insida med rå linolja.

 

Kölplanka, dödträ, sambord, roderstäv och horntimmer är förnyade. Resnings- och kölbultar har ersatts med nya av syrafast rostfritt stål. Ny inredning byggdes vintern 2009-10. Då gjordes också en variant av nåtlimning: Nåten frästes upp och ribbor limmades in. Tack vare att ribborna bara limmades på ena sidan, kan nåten fortfarande öppna sig om träet blir alltför torrt.

 

TEXT OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

PETER NORLINS SNABBSEGLARE BYGGS I ...

En syn som inte skådats på minst 50 år möter nu besökarna hos Båthantverkarna på Nya Djurgårdsvarvet i Stockholm.   De...

Fly till Australien och hoppa ombord

Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2016 anordnas av Cruising Yacht Club of Australia och ä...

TBT: Förtöj din båt med stil

Det där med att förtöja en båt, det finns det många uppfattning...

När två så lika men ändå så olika möts

Först ser det lugnt och harmoniskt ut, sen kommer stormen och en stor katamaran bara ...

High five America´s Cup style

Oracle Team Usa seglar ofta snabbt och imponerar på fansen. Nu tar de det till en he...

















































x