NÄSTA

Sjöräddningssällskapet presenterar stolt: "Helt frivilligt"

Maj 18, 2016 @ 06:52:19   Foto Sjöräddningssällskapet


1 AV 1

PM SSRS: En hyllningskampanj till alla frivilliga. När Sjöräddningssällskapet idag släpper årets reklamfilm "Helt frivilligt" är det för att hylla frivilligheten. Våra 2 100 frivilliga sjöräddare är vår enskilt viktigaste resurs.


 



 

- Den här kampanjen tillhör våra frivilliga. Vi vill hylla dem som gör vår organisation möjlig – och som aldrig tvekar när det gäller att rädda liv, säger Jessica Nauckhoff på Sjöräddningssällskapet. 

 

Sjöräddningssällskapet har 2 100 frivilliga sjöräddare på 69 räddningsstationer runt hela Sveriges kust och vid de största sjöarna. Till vardags har de vanliga jobb – som ingenjörer, lärare, butikspersonal och sjuksköterskor. När larmet går lämnar de kaj inom femton minuter, dygnet runt, året om. Men inte nog med det, för att vara väl förberedda när larmet går ägnar de också en stor del av sin fritid åt att öva och utbilda sig, och det är det den här kampanjen vill belysa

 

- Beräkningar visar att om sjöräddarna vore anställda och fick lön under den tid de håller jouren, så skulle det ha kostat ungefär 2,1 miljarder kronor om året, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet. 

 

Men frivilligheten är ett skört kapital. Sjöräddningssällskapet behöver rekrytera fler sjöräddare för att kunna upprätthålla verksamheten i framtiden. Den utmaningen delar många frivilligorganisationer över hela landet.Därför vill Sjöräddningssällskapet under hashtaggen #viärfrivilliga lyfta fram inte bara de egna frivilliga sjöräddarna, utan alla som engagerar sig ideellt i Sverige. 

 

- Utan ideellt arbete stannar Sverige. Vi på Sjöräddningssällskapet är en del av ett större sammanhang. Idrottsföreningar, båtklubbar, scoutkårer och hjälporganisationer, alla är de beroende av volontärer. Vi vill verkligen lyfta det ideella engagemanget, det är en ovärderlig samhällsresurs, säger Jessica Nauckhoff. 

 

Filmen och kampanjbilderna är gjorda under övningstillfällen utanför Käringön i Bohuslän. Kampanjen har producerats av fotografen Nigel Millard, som själv är frivillig sjöräddare i den engelska systerorganisationen RNLI, tillsammans med reklambyrå Forsman & Bodenfors och produktionsbolaget Chimney Pot. Varmt tack till dem och till alla frivilliga sjöräddare som ställde upp under produktionen. 

 

FAKTA: DET FRIVILLIGA KAPITALET

Donatorer, givare och medlemmar ger av sitt kapital. De frivilliga sjöräddarna ger av sin tid, kraft och energi. Tillsammans skapar det unika möjligheter för svensk sjöräddning. 

 

24 428: Så många timmar vidareutbildade sig de frivilliga sjöräddarna under 2015. 

 

2 265: så många gånger övade de frivilliga sjöräddarna med sina egna enheter under 2015. Övningar kan vara allt från manövrering av båtar till navigationsövningar och stora samövningar med andra aktörer

 

1505: Så många timmar var de frivilliga sjöräddarna ute på sjöräddningsuppdrag under 2015.



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

PETER NORLINS SNABBSEGLARE BYGGS I ...

En syn som inte skådats på minst 50 år möter nu besökarna hos Båthantverkarna på Nya Djurgårdsvarvet i Stockholm.   De...

Fly till Australien och hoppa ombord

Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2016 anordnas av Cruising Yacht Club of Australia och ä...

TBT: Förtöj din båt med stil

Det där med att förtöja en båt, det finns det många uppfattning...

När två så lika men ändå så olika möts

Först ser det lugnt och harmoniskt ut, sen kommer stormen och en stor katamaran bara ...

High five America´s Cup style

Oracle Team Usa seglar ofta snabbt och imponerar på fansen. Nu tar de det till en he...

















































x