NÄSTA

Vad ser Martin Strömberg bortom horisonten?

Juli 24, 2016 @ 07:54:58   Foto Fredrik Aurell


1 AV 1

I oktober nästa år inleds för Volvo Ocean Race 2017-18 och Martin Strömberg fortsätter jobba för att ha en svensk båt i startfältet. Nu har också det coachprojekt startat, som ska hjälpa en utvald grupp unga svenska seglare att nå eliten inom havskappsegling.


 

– Mitt mål är att stå på startlinjen med ett svenskt lag och för det krävs det ekonomiska förutsättningar och samarbeten med partners, säger Martin Strömberg. Jag tror på Volvo Ocean Race som plattform för företag och att de kan använda evenemanget till väldigt mycket. Nu letar vi efter den typen av partnerskap.

 

En kampanj i förra upplagan av Volvo Ocean Race kostade från 12-14 miljoner Euro. När båtarna är entyp har prislappen blivit lägre och samtidigt har det inneburit att lagen kan ge sig in i tävlingen senare än man var tvungen att göra i tidigare upplagor. Nyheterna från högkvarteret i Alicante har det senaste handlat om rutten för tävlingen där Göteborg ingår som näst sista stopp innan målgången i Haag, Nederländerna. Dessutom har man sjösatt en ny rekrytering av Onboard Reporters. Det har pratats om att det blir upp till nio lag som deltar men hittills har inga team bekräftats.

– Allt kommer bli senare och teamen behöver inte ge sig in i tävlingen lika tidigt, säger Martin. Det är inte orimligt i och med att båtarna redan finns och att många av oss har seglat dem tidigare. Perioden innan start är inte lika kritisk som innan när man byggde en egen båt och testade den.

 

– Jag tycker det handlar mer om att få ihop ett bra team och att alla ska fungera bra tillsammans ombord. Det var en stor del av varför det gick så bra för oss med Dongfeng Race Team.

 

Dongfeng Race Team var en blandning av rutinerade kappseglare och unga kineser som aldrig tidigare hade deltagit i en stor havskappsegling. Målet med laget var att skapa en ny generation av kinesiska seglare med erfarenhet från Volvo Ocean Race. I samma anda vill Martin blåsa nytt liv i svensk havskappsegling och hans mål är att få in fler svenska seglare i toppnivån. Därför tog han tidigare i år initiativet till att starta ett coachprojekt där han sökte unga svenskar som vill segla storbåtar på elitnivå men vill ha extra stöd för att nå sina mål. Nu har Martin valt ut en grupp av de som ansökt. Men även aspiranter som inte riktigt klarat av kvalifikationen har fått svar från honom om hur de kan ta nästa steg.

– Det här ungdomsprojektet ligger nära mitt hjärta för jag vill dela med mig av mina erfarenheter från mina tre varv runt jorden. Jag får tillbaks mycket av andras entusiasm och engagemang och trivs i rollen som coach. Och jag vill skapa ett långsiktigt projekt. Det är svårt att säga att resultatet blir en helt svensk besättning men som situationen ser ut idag måste vi hjälpa unga seglare att ta ett kliv framåt.

 

En stor del av projektet handlar om att sätta ihop ett nätverk av personer som vill slå sig fram inom storbåtssegling i Sverige och utomlands. Alla har olika bakgrund och förutsättningar och får därför den coachhjälp som just de behöver. En tanke är också att gruppen kan gå utbildningar tillsmans och lära sig mer om den tekniska biten av avancerade båtar som till exempel VO65:an.

– Det handlar mycket om att sätta ihop folk som har samma mål och att ge dem inspiration och visa att det finns folk som tror på dem. Jag vet hur mycket det betyder att få stöd från seglare med mer erfarenhet när man vill utveckla sig själv och ha en karriär inom sporten.

 

Volvo Ocean Race har de senaste åren haft regler som säger att minst två seglare i varje besättning måste vara under 30 år. Det finns alltså platser för unga seglare att fylla men resan dit kräver erfarenheter från internationell storbåtssegling. I den grupp som Martin valt ut att coacha finns personer vars nästa steg är att segla regattor som till exempel Gotland Runt. Andra har kommit längre i sina karriärer.

– Nästa steg för vissa av dem kan vara elitnivån och att söka en plats på vilket Volvo Ocean Race-team som helst. Andra har längre bit att gå men det här projektet kan göra resan lite lättare för dem.

 

Text Fabian Bengtsson



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Världens första foilande enskrov so...

Figaro Bénéteau 3 - Världens första foilande enskrov i serieproduktion. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på h&ou...

Mirabaud Yacht Racing Image avgjord...

Vinnaren av årets vinnare av Mirabaud Yacht Racing Image heter

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Det unika kli...

Titt som tätt överraskar ni läsare med att visa extra stort intresse fö...

NU HAR DE KASTAT LOSS "hörs på andr...

Seglarna ombord på Divina Remi önskar god jul och har nu kastat loss och attack...

Flygande seglare - Bangin the corne...

I helgen var det Moth tävlingen Bangin the corners Cup i Hamilton. På prispalle...

















































x