5 Steg

Hur blir du en bra kappseglare? Genom förberedelser. Dahlberg/Bergström bjuder på sin 5-stegs förberedelsemodell.

Årets seglare 2018 Anton Dahlberg och Fredrik Bergström har seglat tillsammans sedan OS 2012. De blev snabbt uttagna till SOK:s topp och talangprogram och hör idag till världens främsta i 470-klassen. Här delar de med sig av sina erfarenheter till dig som är i starten av ditt kappseglande, men också till dig som kommit en bit på vägen. Gemensam nämnare är att du älskar kappsegling.

Tjugo sekunder till start, nitton, arton, tiden går fort. Kristallklart fokus kanaliseras till positionering, manövrering och... I periferin ses en båt närma sig från lovart, vi faller av, ökar farten för att kunna manövrera och försvara vår position, sjutton sekunder, hur långt är vi från linjen, när går vi för fulla segel? De sista sekunderna innan start är oftast avgörande, händelserika och kräver maximalt fokus i nuet. Vad du ser, känner och hör ska analyseras på en millisekund och förhoppningsvis resultera i rationella beslut som tar dig mot målet på bästa tänkbara sätt. Men låt oss stanna bandet för en stund, spola tillbaka och ta ställning till följande: Vad gör vi före ett så kritiskt skede som slutsekunderna innan start?

Vi satt ner med en vän, och en av seglingsvärldens giganter, Sime Fantela (OS-Guld i 470-klassen 2016 och VM-guld i 49er 2018) och pratade segling. Sime argumenterade för att många race redan är avgjorda inne på land, alltså innan man går ut på vattnet. Vi kan bara instämma. Konceptet stavas förberedelser. 

Oavsett sport är förberedelser centralt. I en komplex sport som segling är det grundläggande.  Förmågan att identifiera, analysera och utveckla ändamålsenliga mönster i och runt seglingsbanan är framgångsnycklar för en kappseglare. För oss är det själva hjärtat i vårt seglande.

När vi pratar förberedelser delar vi in dem i två kategorier. Förberedelser innan vattnet och förberedelser på vattnet. Varje kategori är en uppsats värdig var för sig. Här vill jag bjuda på ett litet (med betoning på litet) smakprov kring förberedelser utifrån en Olympiers perspektiv, hoppas det smakar.

Vi kallar det Dahlberg/Bergströms 5-stegs förberedelse-modell ämnad för förberedelserna på vattnet innan racestart. Den består utav fem delmoment: fart, seglingsvattnets centrala strategiska prioriteringar, manövrar, starten och attityden ombord. Modellen bygger på att delmomenten görs i ordningen enligt ovan, det vill säga först fart följt av strategiska prioriteringar och så vidare. Modellens styrka ligger i att du jobbar med alla delmomenten. Här och nu kommer jag ta upp delmomentet fart.

Det är ingen överdrift att fart i båten alltid är viktigt. Fart är därför vad vi prioriterar att förbereda först. Däremot menar vi att de absolut bästa seglarna i världen är de som tar rationella beslut trots att båtfarten inte riktigt är där som önskat. Ofta felsöker man kring farten när det går motigt, men linjen man seglar är många gånger också inflytelserik. Med andra ord, sörj för att alltid segla konsekvent och rationellt trots att andra båtar seglar fortare än du. 

Ofta skiljer sig våg och vindförhållandena mellan utseglingen och race-området. Ett smart sätt för att segla fort dag efter dag är därför att lägga tonvikten av fartförberedelserna vid raceområdet. Glöm inte att farten är otroligt viktig även på länsen, många glömmer att testa det ordentligt innan start. Väl i fartförberedelse-processen är det klassiskt att rekommendera en referensbåt, det gör även vi. Men om detta inte finns till förfogande är vår rekommendation att alltid ställa sig frågan “vad är viktigt för att segla fort idag” och följdfrågan “hur gör vi det”.

För att kunna ge ett precist och ändamålsenligt svar på dessa bör man ha förkovrat sig i det centrala konceptet kring båtfart som skotning, tvist, segeldjup, styrning, lut, riggdynamik och kroppsteknik för att nämna några. Varje båttyp har sin unika karaktär men gemensamt för dem alla är att du måste förstå grunderna. Låt mig ta ett exempel: vilken är den viktigaste trimtampen? Ah, just precis, skotningen, för skotar du inte alls genererar seglen ingen kraft alls. Punkt.

Förstår du grunderna kan du börja laborera med trimprioriteringar för den specifika dagen, vilket ofta är en balanserad ”finlirande” iterativ process. Därefter gäller det att tänka igenom scenarier som kan inträffa: klafsigare sjö runt gaten på grund av coachbåtar, generellt mer vind på banan, tajt mellan båtarna och så vidare. Diskussionen ombord, eller med dig själv, ska inte underskattas. Syftet med fartförberedelserna är att karaktärisera vilka egenskaper vår båt bör ha idag, lyssna till båten och titta på seglen för att konkludera viktiga prioriteringar.

Två sekunder till start, ett, pang! Fin lucka i lä, kontroll över båten i lovart, en dröm… Men plötsligt kommer ett sjok av vågor mot dig. Lugn, du vet vad du ska prioritera för att behålla farten i båten.

Vid pennan Anton Dahlberg, Team Dahlberg/Bergström

Följ Team Dahlbrg/Bergström på Instagram @swe470 och Facebook teamdahlbergbergstrom.

Top