Scangaard 26

Vi befinner oss i Ellös. Öppna Varv pågår för fullt. Vid flera tillfällen ser vi en fin, liten, blå skapelse med vita segel som lugnt och tryggt glider fram och tillbaka på vattnet utanför hamnen. Det är en Scangaard 26. Solen skiner, det blåser lätta till moderata vindar och vi tar tillfället i akt och stiftar bekantskap med båten.

Scangaardbåtarna byggs i sin helhet på varvet Degerö Yachtbau i Fahrdorf som ligger i norra Tyskland vid floden Schleis södra strand. Det är ett litet båtvarv som har specialiserat sig på att bygga mindre segelbåtar med hög kvalitet. Båtarna är handgjorda och unika då de byggs på beställning efter ägarens önskemål. Varvet åtar sig både engångsproduktioner och mindre serietillverkningar. Scangaardbåtarna handlamineras med ISO-NPG-Polyester, skrovet är single-skin och däcket sandwich med CoreCellskum. Interiören byggs i WPB-plywood för båtar. 

Eleganta, tidlösa linjer och njutbar segling

Scangaardbåtarna kännetecknas av klassiska linjer, modern och stilren interiör samt enkel båthantering. Den tekniska utrustningen är reducerad till minsta möjliga för att främja segling med små besättningar och solosegling. Målet med 26:an är att erbjuda en trailbar båt med något större användningsområde jämfört med lillasystern Scangaard 21 som är en utpräglad dagseglare. Scangaard 26 har dock ärvt de mest typiska attributen som det uttalade däckssprånget, den långa kölen och det frihängande rodret. Hon har fått en stor och djup sittbrunn och en bekväm kajuta med möjlighet att stänga om sig. Med lite god vilja kan man husera tre till fyra personer. Hon passar utmärkt som helgseglare och är tillräckligt stor för ett par eller en mindre familj. Självklart fungerar hon också för en längre semester för den som ställer lite lägre krav på boendekomfort och ståhöjd. Båten sticker endast 1,2 meter vilket ger goda möjligheter att utforska skärgårdsområden som många andra seglare inte når. Båten har vättentäta skott, väger 1 800 kg och är utrustad med centrumlyft för smidig hantering.

” Scangaard 26 har ärvt de mest typiska attributen från lillasyster Scangaard 21som det uttalade däckssprånget, den långa kölen och det frihängande rodret. Hon har fått en stor och djup sittbrunn och en bekväm kajuta med möjlighet att stänga om sig.”

Däck och sittbrunn

Det första man lägger märke till när man stiger ombord är den rymliga sittbrunnen. Man sitter väl skyddad från väder och vågor och som rorsman har man hyfsad tillgänglighet till alla trimpunkter. Den milda, cream-färgade tonen (sannolikt mer smutstålig jämfört med den vanligare vita) bryts snyggt av med detaljer i rostfritt stål. Däcket är klätt med flexiteek vilket skapar en gemytlig och skön känsla. Samtidigt som materialet isolerar blir det varken för kallt eller för varmt på däck för den som gillar att gå omkring med bara fötter. Dessutom är det väldigt praktiskt; lättskött och hållbart.

Rigg och segel

Riggen är medvetet enkel med svepta spridare vilket gör den lättsam att hantera. Storseglet ligger på 18,6 m² och rullfocken på 12.2 m². Den är självslående och väl genomtänkt och fungerar utan problem. Gennaker och spinnaker finns i tillvalslistan.

Seglingsupplevelsen

Scangaard fungerar utmärkt att segla solo. Båten är lugn och trygg att hantera, mycket tack vare den traditionella långkölen. Rorsman sitter bekvämt med hyfsad tillgänglighet till trimpunkterna. Rodret känns lätt i handen och båten är välbalanserad. Hon går fint på kryssen. Vi seglar ganska högt (35-40°), har ett skönt lut i båten och gör 4,8 knop. Det kommer en vindby och båten kränger lite extra och ökar något i hastighet. På undanvinden, utan undanvindssegel, gör vi 6,2 knop (110°).

” Med lite god vilja kan man husera tre till fyra personer. Hon passar utmärkt som helgseglare och är tillräckligt stor för ett par eller en mindre familj. Självklart fungerar hon också för en längre semester för den som ställer lite lägre krav på boendekomfort och ståhöjd.”

Interiör

När vi går ner i båten möts vi av ett överraskande rymligt sovutrymme i förpiken. Salongen har två långa längsgående soffor/kojer. Det finns en liten men fullt funktionell toalett med tvättställ och underskåp. Hantverket är oklanderligt, man kan nästan se att det är någon som har ansträngt sig för att göra ett gott jobb.

”När vi går ner i båten möts vi av ett överraskande rymligt sovutrymme i förpiken. Salongen har två långa längsgående soffor/kojer. Det finns en liten men fullt funktionell toalett med tvättställ och underskåp. Hantverket är oklanderligt, man kan nästan se att det är någon som har ansträngt sig för att göra ett gott jobb.”

Båten kan fås i fyra olika utförande; daysailing, weekend-sailing, classic-style och Newport-style. Daysailing riktar sig till den som oftast gör kortare turer med någon övernattning då och då. Weekend-sailing riktar sig, precis som namnet antyder, till den som gärna stannar ett par kanske tre dagar i skärgården, både i natur- och gästhamn. I Classic-style-utförandet har man skalat bort allt det onödiga för att på det sättet komma ner i vikt på båt + trailer på 2 500 kg. Newport-style-versionen är lite lyxigare och andas mer stil och elegans. Finishen är snäppet vassare och komforten något högre. Det märks exempelvis på dynor och textil. Det bör också tilläggas att det finns viss flexibilitet i tillvalen, önskas speciella lösningar som gör båtlivet mer njutbart för just dig går det sannolikt att lösa.

”Båten kan fås i fyra olika utförande; daysailing, weekend-sailing, classic-style och Newport-style.”

Slutsats

Scangaard 26 är en fin liten båt som lämpar sig alldeles utmärkt till att segla ute i skärgården med på helgen, ensam, eller med kärestan, man har allt man behöver. Den är lätt att hantera och segla samt vacker att vila ögonen på. 

Text och foto: Search Magazine

Teknisk data

Grundpris: 63500 Euro exklusive VAT, inklusive motor samt seglingsklar
Båtvarv: Degerö Yachtbau GmbH    
Långd: 8,26 m
Bredd: 2,43 m
Djupgående: 1,29 m
Deplacement: 1800 kg
Ballast: 800 kg
Mast: 10,5 m
Storsegel: 18,6 kvm
Fock (självslående): 14,2 kvm
Självslående fock:  12,2 kvm
Motor: Volvo Penta 13 hk / Yanmar 14 hk

    

Top