DNA - TF 10

15 IS THE MAGIC NUMBER

Med inspiration från America’s Cup samlade foiling-entusiasten John Taylor några av sina vänner för att prata om utvecklingen inom segling och framtidens båtar. Det tog inte långt tid innan man konstaterade att segling i hög fart ovan vattenytan borde vara mer tillgänglig och inte enbart förunnat unga, vältränade våghalsar samt eliten. Tillsammans började de skissa på drömbåten. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida.

Alla projekt bär på sin egen historia. Det är inte så länge sedan vi hörde om Holland Composites för första gången. Det var när de, i samarbete med Gunboats, byggde den revolutionerande, foilande cruisingkatamaranen G4. Inte långt därefter, någon gång under 2016, sjösatte de F4, en entypsbåt med två skrov för havskappsegling som delvis baserades på erfarenheterna från G4-projektet. Holland Composites arbetar också sedan en tid med Glenn Ashby, Mischa Heemskerk och med deras A-cat plattform DNA, det är inget dåligt CV. Därför förväntar vi oss inget mindre än alldeles exceptionell design och riktigt snygg byggfinish.

John och hans vänner presenterade sin idé om en foilande entypskatamaran till tre designers. När konceptet tagit form var nästa utmaning att hitta ett båtvarv, helst ett amerikanskt. Det visade sig vara svårare än väntat och efter många, och långa, diskussioner med Holland Composites fick de till slut uppdraget tillsammans med Morrelli & Melvin Design.

Jag sitter på kajen och tittar på båten och tänker: Gick de i mål med föresatsen? Har de lyckats? Det enkla svaret på den frågan är JA. TF10 ser ut att ha varit i produktion i åratal. Sakerna sitter på rätt plats, avståndet mellan olika paneler är exakt och båten känns solid och styv.

TF 10

KONSTRUKTION

Kompromisserna lyser med sin frånvaro. Tillverkningsmaterialet är förimpregnerad kolfiber med Nomex-kärna, mast och bom i kolfiber från Southern Spars och segelgarderoben från North Sails. Pontonerna är ihopfällbara för enkel och laglig vägtransport (2,5 meter bred), vilket var ett av grundkriterierna. Likaså att den skall kunna sjösättas med en enkel kran alternativt på ramp, samt kunna förvaras i en vanlig vagga i ihopfällt läge. Trampolinen är speciellt framtagen och tillverkad av solid kolfiber med pålimmat gummi som halkskydd. Näten som man normalt finner har alltså ersatts. De vackert utformade vingarna monterade på ytterskroven ger god komfort att både styra och trimma ifrån. Respektive roder sitter i en låda med gångjärn med ett kick box system, vilket är praktiskt om man skulle råka slå i något under segling eller när sjösättning sker från en ramp. Rodervinkeln (rake) är elektriskt justerbar från en panel i sittbrunnen, detsamma gäller för centerborden. De senare visar sig vara överraskande lätta att dra upp och skjuta ner. Övrigt att önska vore kanske en fjärrkontroll till systemen att hänga runt fördäcksgastens hals.

MAST OCH SEGEL

Masten är roterbar, storseglet deck sweeper (även revat) och bommen böjd för att ge seglet önskad form. Focken är självslående och längst fram finns ett peke för code 0. Stag och vant är tillverkade i aramid/dyneema för att göra båten mer stryktålig. Den uppblåsbara masttoppen löser ut automatiskt när båten ligger på sidan. Men låt dig en inte luras av alla säkerhetsdetaljer, det här är långt ifrån en tråkig båt.

NOG MED NÖRDIGHETER

Jag kan tänka mig att det inte är helt lätt för gänget på DNA att lämna över sin lilla baby till journalister. Det är inte alla som har koll på foiling och det här är en ny båt med nya system. Båten börjar flyga kring 15 knops båtfart och 8-10 knops vind. Det är svårseglat idag, 1,5 meter höga vågor från syd och cirka 10 knop västlig bris. Vi går ett femtiotal meter i flygande läge men vågorna fungerar som små ramper och gång på gång kraschar vi i vattenytan med en smäll. Överraskande mjuka sådana dock. Det dröjer ett tag innan vi kommer underfund med hur vi skulle trimma coden för att hitta stabilt flygläge men i den här typen av förhållanden ramlar man ändå ner förr eller senare. Vi börjar känna oss nöjda och bekväma kring 15-20 knop båtfart och tiden flyger iväg. En timme in i seglingen ökar vinden och vi tar ett första rev och sätter focken. Jag skymtar en viss oro hos övriga men de låter mig hållas vid rodret trots vindar på 25+ knop och två meter höga vågor.

Vi flyger fram i farter över 20 knop med sex man utan mycket erfarenhet av den här typen av segling. Det är magiskt. Vi gör några rejäla dyk, noterar 25,8 knop som topp, och ingen ombord kan sluta le. Vi lär oss snabbt under resans gång och seglar nu stabilare. Jag tror vi alla önskade att den här dagen aldrig skall ta slut. TF10 är beroendeframkallande.

DNA TF10. Foto Tomas Moya Llado

Efter lite reflektion vid bryggan (under seglingen var det omöjligt) konstaterade vi att rodertrimmet kunde ha varit bättre för att få pitchen rätt liksom trimmet av centerbord. Kanske lite mindre lyft på läsidan och mer lyft från lovartssidan för att öka stabiliteten. Det fanns mer att önska vad gäller segeltrimmet, men annat hade varit konstigt i en helt ny båt. Vi upplevde att segla båten platt eller med en lutning på upp emot 5 grader lutning ger mest stabilt gång i vågor och byiga vindförhållanden. Trots att vi försökte pressa båten kändes seglingen säker och nästan irriterande lätt. Några dagar med rätt besättning på den här båten och man kommer sorglöst flyga fram och tillbaka över vattnet. Det dröjer nog inte länge innan man höjer ribban och genomför manövrarna i flygande läge också.

INTERIÖR

Det kommer inte mycket interiör med den här båten men å andra sidan är det troligt att du tar igen dig på ett hotell efter racen. Det finns en säng i förpiken och en under sittbrunnen som kommer till användning vid dygnslånga kappseglingar som PBR och ÅFOR. Det finns också en infällbar utombordare som tar dig ut ur marinan.

TF 10

Boendekomforten är inte högprioriterad här, bara tillräcklig för att stanna över en natt eller två om det skulle krävas. Madrasserna är helt okej ändå, och det finns en del möjligheter till förvaring.

SAMMANFATTNINGSVIS

Det gedigna hantverket syns tydligt i varje detalj av den här båten. Överallt kan man se passionen för perfektion lysa igenom. Innan testseglingen anade vi inte att dagen då foiling ”är enkelt och för vem som helst” redan är här. Flying Phantom var startskottet på foiling-eran för en något bredare massa men detta är utan tvekan nästa nivå. Man har skapat något unikt. TF10 är kanske inte den bästa båten i världen men det är en båt som får dig att känna dig speciell, och en båt som ger dig tillgång till en form av segling som är få förunnat.

MÅLGRUPP

Prislappen ligger på 485 000 € (exklusive moms). Det är mycket pengar men det får man ge för en Dragonfly också. Är den dyr? Nja, det är en helt annat sak. Kanske är den billig. Vad kostar det att segla 30+ knop? SeaCart 30-seglaren gör sig sannolikt hemmastadd på båten ganska omgående och en bättre uppgradering får man leta efter. Det kan också var seglaren som tröttnat på att befinna sig innanför boxen och som längtar efter att upptäcka en helt ny dimension av segling.

TEKNISK DATA

Grundpris 485 000 Euro

Design: Morrelli & Melvin Design & Engineering, Inc.

Båtvarv: DNA

Längd: 10 m

Vattenlinje: 9,5 m

Bredd: 6,8/2,5 m

Djupgående: 2,2/0,4 m

vikt: 1100 kg

Deplacement: 1500 kg

segelyta kryss: 77 m²

undanvind: 114 m²

konstruktion: Prepreg kolfiber, Nomex honeycomb

Text Danny / Search Magazine

Top