Læsø

Vi lämnar Göteborg bakom oss. Målet är att bara njuta av segling, ha det gott och ta de närmaste dagarna som de kommer. Då prognosen är osäker och vinden skiftar i både styrka och riktning stannar vi ganska snart till vid en av alla fina, små öar i Göteborgs södra skärgård för att bada och äta en sen lunch.

Efter ett par timmar med båten dansande på svaj verkar det som om vinden faktiskt har bestämt sig. Förhållandena ser utmärkta ut för en seglats till Læsø och då ingen i det lilla sällskapet har varit på ön tidigare tar vi snabbt upp ankaret och ger oss iväg. Cirka 25 nautiska mil ligger mellan oss och Læsø.

Ett fridfullt strandparadis

Klockan har passerat 22. Trots att den blodröda kvällssolen försvunnit bakom horisonten är det tillräckligt med ljus för att vi skall kunna orientera oss. Brisen har nu lagt sig helt. Vi tar ner segel och går för motor sista biten in till Østerby Havn. Vi välkomnas av blinkande discoljus i kulörta färger, levande musik, skratt och skrål. På hamnplan har man rest ett stort partytält. Det visar sig att vi har lyckats pricka in sommarens stora hamnfestival. Det är fullt med båtar längs med bryggorna och många ligger tre eller fyra på rad. Vi fortsätter längre in i hamnen och passerar ett par fullpackade bryggor innan vi hittar öppet vatten och några förtöjningsalternativ. Till slut väljer vi att lägga oss utanpå en välskött Dufour 35.

Læsø är Kattegatts största ö. Den ligger nästan mitt emellan Göteborg och Fredrikshavn (57°15′N 11°00′Ö). Læsø, är 101 km² stor och bildar med intilliggande öar en egen kommun med cirka 2000 invånare. En del av de bofasta jobbar med färjan som regelbundet trafikerar sträckan Læsø-Fredrikshavn. Andra försörjer sig på fiske och jordbruk, minkuppfödning samt turism. Huvudorten heter Byrum och ligger mitt på ön men det är de två fiskehamnarna Østerby och Vesterø som lockar flest besökare. Det är inte ovanligt att gästhamnarna är fullbelagda men med den allmänt sköna inställningen ”finns det hjärterum så finns det stjärterum” och ”knô daj in” verkar man kunna lösa det mesta.

Sommarmånaderna är naturligtvis populärast. Med hjälp av EU-pengar har respektive hamn byggt fina hus med fräscha toaletter och duschar samt samlingslokaler med kök och porslin. Vi betalar 200dkr per natt för en 38-fotare vilket vi upplever prisvärt. Vill man ligga längre kan man köpa klippkort och få ner priset ytterligare.

Söder om Byrum ligger Rönnerne. Området, som idag är naturskyddat, var centrum för den saltindustri som gjorde Læsø till en betydande ort i Norden under medeltiden. Salt var viktigt och behövdes för bland annat konserveringen av sill. Salttillverkningen krävde mycket ved och var så omfattande att nästan all skog var borta när verksamheten förbjöds 1652. Sedan ett antal år tillbaka visas det gamla hantverket upp på Saldsyderiet som vi utan tvekan kommer att besöka nästa gång vi är på Læsø.

Trots alla båtar visar sig Østerby havn vara ett ganska sömnigt fiskesamhälle. Här finns en matbutik, några hotell och restauranger, en glass-servering samt den lokala fiskehandlaren Thorsen. Butiken är en sevärdhet i sig och en kulinarisk fullträff. Här kan man köpa fisk och skaldjur samt komponera sin egen tallrik med havets läckerheter. Enkla och rena smaker. Husets fiskbullar är omåttligt populära och är man inte på hugget är risken stor att de tar slut långt före stängningsdags. Och det är inte dyrt. För under hundralappen äter man sig riktigt mätt.

Första upptäcktsfärden går på longboard. Landskapet är platt och vägarna smala. Asfalten är i regel härligt lättrullad. Vi tar oss först söder ut till stranden på andra sidan ön, fortsätter sedan vidare öster ut för ytterligare strandskådning. Det doftar sommar om träd, buskar, blommor, branta klitter, sand och sten. Vi rullar genom vackra fält och lummiga skogar. Vid grindarna till många av husen står små stånd med allt från hantverk till potatis och ved. Det är bara att ta vad man vill ha och lägga pengarna i lådan. Vi ser också ett par gamla kåkar med det traditionella tångtaket som påminner om en gigantisk hårman på steroider som väller ut över husets gavlar. Taken är tillverkade av ålgräs och Læsø är den enda platsen i världen där tekniken fortfarande används. Men dess överlevnad är ingen självklarhet. Fram till 1930-talet fanns det gott om ålgräs i trakten men efter att det försvann, på grund av sjukdom, gick man inte bara miste om byggmaterial utan också om kunskapen kring hantverket. Med hjälp av fonder och bidrag från diverse givare skapade man 2009 en ålgräsbank och idag har olika intressenterna gått samman för att tillsammans rädda taken.

Vi är ute i timmar och även om vi inte lägger så många kilometrar bakom oss är vi rejält trötta när vi kommer tillbaka till båten. Det är liv och rörelse i hamnen. Flertalet familjen sitter och grillar vid hamnens allmänna grillplatser i kvällssolen. Barnen fiskar krabbor och leker i den stora lekplatsen bara ett stenkast bort. Är man ute efter att varva ner och vila är det här en utmärkt plats att åka till.

Nästa dag hyr vi cyklar. Avgiften är 70dkr för en heldag. Lägger man till 430dkr får man en elbil. Vi hörde också att det är lätt att ta sig fram med buss på ön. Jag frågar efter lås varpå expediten skrattar och säger på bred danska ”Det här är Læsø, du behöver inget lås.” Jag ler tillbaka och tänker att det känns ju tryggt. Vi styr västerut. Vägarna är precis som igår platta och raka. Trafiken är gles och det är en väldigt skön och rofylld upplevelse att susa fram bland fält, hagar och skog. Vi möter två killar med korgarna fulla av guldgula kantareller. Vi närmar oss Byrum men väljer att styra höger efter flygfältet mot Vesterø havn och efter några kilometrar är vi framme. Vi strosar runt bland bryggorna och ser danska, men också en hel del norska och svenska flaggor på båtarna.

Samhället är både större och livligare än Østerby, säkert på grund av färjetrafiken, i övrigt verkar utbudet vara ungefär lika. På vägen tillbaka gör vi några avstickare och återigen är det trötta ben (och ömma rumpor) som kliver ombord båten på kvällen.

Læsø är verkligen ett fridfullt sommar- och strandparadis. Trots att vi inte låg på latssidan kändes det som att vi, under våra två dagar på ön, bara hann skrapa på ytan. Det finns mängder att se och hitta på. Utbudet av aktiviteter och evenemang är enormt i förhållande till öns storlek. Gillar man inte att cykla kan man upptäcka ön från hästryggen. Flertalet hästgårdar erbjuder turridning och läger. Det finns också en golfbana på ön. Men den mest självklara aktiviteten på ön är ändå strandhäng. Vart man än vänder och vrider på huvudet är det aldrig långt till närmaste strand. Sommarvärmen lös med sin frånvaro under vårt besök men det blev ändå ett par härliga promenader på några av de många vidsträckta stränderna.

När det är dags att segla vidare tar det inte lång stund att inse att vi är instängda. Våra norska grannar som lagt sig utanför oss har hållit ovanligt låg profil det senaste dygnet och är som bortblåsta. Med hjälp av en otroligt serviceinriktad hamnkapten och glada båt-medmänniskor lyckas vi ändå smita ut. Det blev ett glatt avsked och fint avslut på några vilsamma dagar med mycket motion och natur på Læsø.

Mer information om Læsø hittar du på visitlaesoe.dk.