Oceanis 35

I FOKUS OCEANIS 35

EN STOR 33-FOTARE

MED FENOMENAL KÄNSLA AV RYMD

Båtar för semestersegling har det sista decenniet sett ungefär likadana ut, varit inredda på ungefär samma sätt och haft ungefär samma typ av seglingsegenskaper. Beneteaus senaste skapelse Oceanis 35 skiljer sig dock från mängden.

Skrovet är ritat av Finot-Conq, kända för att ha konstruerat en rad framgångsrika Open-båtar och släktskapet till dessa syns tydligt hos Oceanis 35 med en bred, utlagd akter, skarpa slag som löper längst hela skrovsidorna och en relativt smal vattenlinje. De moderna linjerna ger formstabilitet och extremt mycket volym inuti båten. Och kanske är det just den fantastiska volymen inne i båten som fått prägla namnet ”35” – detta är inte en 35-fotare även om man lätt kan tro det – det är faktisk en 33-fotare!

Väl ombord slås man direkt av utrymmet i sittbrunnen som milt uttryckt är gigantisk, precis som på vilken fullblodsracer som helst. Demobåten hade inte något permanent sittbrunnsbord monterat vilket jag välkomnar då man får riktigt stora och öppna ytor så att besättningen ryms och kan jobba obehindrat i sittbrunnen. Space är trevligt. Tack vare bredden i aktern kan man lätt ligga raklång på badbryggan, bara en decimeter ovanför vattenytan – lyxigt!

Det flesta cruisers har storskotet monterat framför nedgångsluckan vilket ger dålig verkningsgrad på skotet samt att bommen måste göras extremt överdimensionerad för att klara böjkrafterna som uppkommer av att skotet fäster in mitt på bommen. Beneteau har istället utrustat båten med en targabåge där storskotet fäster. Det är en rätt smart lösning som Hunterbåtarna haft i många år. Skotet hamnar längre akterut på bommen samt att mellanrummet mellan targabågen och bommen blir litet, vilket resulterar i att man i praktiken klarar sig väldigt bra utan en storskotskena då bommen ändå kan skotas in till centrumlinjen. Kicken blir dock desto viktigare och båten är försedd med en rod-kick med gasfjäder som ökar trimmöjligheterna och förenklar segelhanteringen. En ren, enkel och fungerande storskotslösning. Targabågen fungerar även som bakre fäste för sprayhooden som tack vare detta blir enorm och därmed bidrar med ett fantastiskt skydd när vädret sviker - eller solen steker. Targabågen är också utrustad med infällda spottar som höjer mysfaktorn på kvällarna. Som tillval finns ett sittbrunnstält som också fäster in i targabågen och skapar ett ordentligt extrarum i hamn.

I princip alla beslag, avlastare och vinschar håller högsta kvalitet och är väl dimensionerade vilket inte är en självklarhet på typiska cruisers. Det enda som inte känns riktigt dimensionerat och genomtänkt är häckstaget som endast har 8 gånger utväxling vilket inte räcker på långa vägar om man enkelt vill kunna trimma. Dock satt det till så att man kunde lägga upp det på styrbords gennakervinsch. Det fungerade hjälpligt men känns inte helt rätt. Det visare sig också att demobåten är en förseriebåt och problemet har uppmärksammats. Fortsättningsvis har 35:orna en kraftigare häckstagsjustering.

”Väl ombord slås man direkt av utrymmet i sittbrunnen som milt uttryckt är gigantisk, precis som på vilken fullblodsracer som helst. Demobåten hade inte något permanent sittbrunnsbord monterat vilket jag välkomnar då man får riktigt stora och öppna ytor så att besättningen ryms och kan jobba obehindrat i sittbrunnen. Space är trevligt.”

Vid testtillfället låg vinden på cirka 5 – 6m/s och vi började med att länsa med en liten gennaker satt. Alla segel var, i mitt tycke, i minsta laget, även för cruising. Storseglet saknade helt akterrunda och focken var av den självslående typen på rulle. Visst är det smidigt att segla med självslående fock men jag hade föredragit den större focken som lappar över storseglet något och därmed ger extra hästkrafter. Båten gled dock på förvånansvärt lätt och vi toppade som mest 8 knop när vinden tillfälligt pikade på 7m/s. Båten kändes väldigt styv och trygg. Man fick pressa båten extremt hårt för att lyckas tvinga fram en broach. Den fina kontrollen beror delvis på de dubbla rodren som ger ett bra grepp även vid stora krängningsvinklar.

På kryss var båten fint balanserad med lagom rodertryck, dock underriggad. Vid 6m/s och uppåt började vi få hyfsat driv i båten. Farten låg då på cirka 6 knop med bra kryssvinklar på cirka 45 grader enligt plotterspåret. Krängningen var aldrig över 15 grader vilket tyder på att båten lätt klarar av att bära betydligt mer segelyta. En båt med en vattenlinjelängd av nära 10m borde kryssa i cirka 6 – 7 knop som bäst och detta vore ju

”Detta lär vara en av få 33-fotare där man lyckats få in tre kabiner utan att det på något sätt känns krystat då volymen inne i båten är i en klass för sig. Inredningen är ljus och fräsch och ser ut att hålla god kvalité. De stora ljusinsläppen i skrovsidorna i kombination med avsaknaden av det främre huvudskottet (Beneteau kallar detta loft-inspirerad design) gör att rymdkänslan blir fenomenal.”

trevligt att kunna nå upp till i lite lägre vindstyrkor än vad som nu var möjligt. Hade detta varit min båt hade jag inte tvekat på att skaffa ett betydligt större storsegel av fatheadtyp, riggen är som gjord för det med extremt bred stagning och kraftig svepning av spridarna. Det skulle ge drygt 20% större storsegel och därmed en piggare båt på alla bogar.

Demoexemplaret var extrautrustat med en 30hk Yanmar-motor (20hk är standard) som gick väldigt tyst och fint. Marschfarten var 6,5 knop vid 3200 varv/min och med en toppfart väl över 7 knop. Kombinationen, liten segelyta och fantastisk motor, gör förstås att man frestas till att starta motorn var gång vinden mojnar det allra minsta, frågan är om det är bra eller dåligt?

I listan för extrautrustning finns en uppgraderad segelgarderob med något större akterrunda på storen och 110% fock till en kostnad på 28 000kr. Där hittar man också tillval för köl. Den djupare kölen på 1,85m är standard men man kan också välja en grundare köl (1,45m) eller fällköl (1,15/2,30) vilket kan vara intressant då den bara sticker 1,15m i uppfällt läge och därmed gör skärgården ”större”.

Båten finns att köpa i tre olika grundutföranden; Daysailer, Weekender och Cruiser. I sitt enklaste och billigaste utförande, Daysailer, är det en rätt strippad båt med en kabin, inget salongsbord, utan spis och utan huvudskott. I den mest utrustade versionen, Cruiser, kan man välja mellan två kabiner och separat dusch eller tre kabiner. Sistnämnda gissar jag är mest aktuell för oss i Norden och det var i detta utförande som demobåten var. Just tre kabiner står högt på önskelistan för många och detta lär vara en av få 33-fotare där man lyckats få in tre kabiner utan att det på något sätt känns krystat då volymen inne i båten är i en klass för sig. Inredningen är ljus och fräsch och ser ut att hålla god kvalité. De stora ljusinsläppen i skrovsidorna i kombination med avsaknaden av det främre huvudskottet (Beneteau kallar detta loft-inspirerad design) gör att rymdkänslan blir fenomenal. Huvudskottet går att enkelt montera in eller ur inom loppet av några minuter, en klockren lösning om man vill ha avskildhet in till förpiken när man är fler ombord. Ordet förpik låter i sammanhanget trångt då denna hytt är mer av en ”owners cabin”. Även här har man de stora ljusinsläppen i skrovsidorna vilket gör att man kan vakna upp med ordentlig havsutsikt – riktigt läckert!

Akterkabinerna är väl så stora de med men har inte fått samma fina ljusinsläpp som i för och salong. Att ljuset har stor betydelse för trivseln ombord har Beneteau verkligen tagit fasta på. Taket har många infällda LED-spottar och bakom panelerna vid skrovsidorna har man också fällt in ljuskällor som höjer mysfaktorn ytterligare och ger ett gemytligt ljus på kvällen.

Beneteau har skapat en stor och bekväm båt i ett hanterbart format. Det enda jag saknar är mer segelyta!

Text Jimmy Hellberg foto Search Magazine

Teknisk data Oceanis 35

Pris för Cruiser med 3 hytter: 1 533 063

Design: Finot-Conq / Nauta Design

Båtvarv: beneteau

skrovlängd: 9,97 m

Bredd: 3,72 m

Djupgående: 1,85 m

Kölvikt standard: 1559 kg

deplacement (C): 5533 kg

Segelfri höjd: 15,45 m

Storsegel: 27,5 m²

Genua 102%: 26,72 m²

Gennaker: 83,45 m²

Bränsletank: 130 Ltr

Vattentank: 130 Ltr

Estimerat SRS-tal: ≈ 1,17 / Ballast: 28%

Jämförelsetal SA/D: 17 / D/LWL: 169

Top